טורבינות רוח חינוכיות ביראון

השבועיים האחרונים היו מחולקים בין דרום הארץ לצפונה. שבוע בצאלים, כדוגם ארוסולים אנושי, מה שקורה כשזורקים אותך שבוע במדבר ודואגים שאוסף טנקים ונגמש”ים יסעו הלוך וחזור סביב תו”כ שהם ממוללים את אדמת המדבר לאבקה דקה דקה שאני בטוח שאם הייתי עם ה-AMS שלי היא היתה מצליחה לחדור דרך חריר הכניסה הקטן. לריאות שלי בכל מקרה, היא הצליחה לחדור. כדי להתגבר על האבק, נפשתי לי השבוע בצפון הקריר, באוויר פסגות מעל ראש פינה. וביום שני הספקתי לקפוץ לבקר חבר יקר, דרור צחורי. דרור עוסק בטכנולוגיות נאותות, במישורים רבים. באותו יום ראיתי סוף סוף את הטורבינה שבנה עם תלמידים בקיבוץ יראון, קישור שאני שמחתי לעשות לפני שנתיים, והניב מאז ועד היום גם מערכת סולרית חינוכית שאני גאה להציג פה, ואת הטורבינות המדוברות.

הכיתוב “פסגות” שמופיע פה על ראש המבנה, בבית הספר של הקיבוץ (שנקרא פסגות – ותודה לאיתמר שתיקן אותי), כתוב על הטורבינות. אות לכל טורבינה. אלו הן טורבינות עם ציר סיבוב אנכי, העובדות על עיקרון גרר – האוויר דוחף את הטורבינה, ומכיון שהיא בנויה כך שצד אחד דוחף חזרה פחות מהשני, היא מתחילה להסתובב. התלמידים בנו את הטורבינה! מדובר בפרופילי קרטון, שמחוברים בסנדוויץ אחד לשני לשלישי וכן הלאה, ולבסוף מצופים בעיסת נייר ודבק. התלמידים צבעו את הטורבינות, ואת צביעת האותיות עשה אמן מהקיבוץ. בתחתית כל טורבינה מגנט גדול, ומתחתיו סליל. אני חושב שזה ערך מוסף – התלמידים רואים את הגנראטור/מנוע חשמלי במערומיו, ומכניסים לראש את העיקרון – מגנט נע על פני סליל (או להפך) ויש חשמל!

פרויקט קודם שעשה דרור בקיבוץ, הוא מערכת סולארית קטנה שמזינה את הרשת דרך מונה משלה. בעידן האפל לפני שהועברה התקנה שנותנת 2.01 ש”ח לקוט”ש סולארי פוטוולטאי, כשחיברנו מערכת סולארית לרשת החשמל – היא סובבה את המונה הרגיל. רק הפוך. דרור והקיבוצניקים בנו פה ארון חשמל פשוט, שבאופן ישיר מראה לתלמידים את הכיוון סיבוב כשצורכים חשמל, וכשמייצרים אותו. אם אתה לא מזהים את המונים זה פשוט בגלל שזה דגם ישן שכבר לא משתמשים בו.

הערך החינוכי של שני המונים הוא אדיר. התלמידים רואים את היחס בין מהירות הסיבוב של שני המונים. באמצע היום המונה הסולרי יסתובב הכי מהר. אך עדיין, מחובר ל-100 וואט, זה כלום לעומת קצב הסיבוב של המונה השני. כמה אנחנו צורכים? יותר מהפאנל שבחוץ. כמה פאנלים כאלה צריך כדי לספק את כל החשמל לכיתה? לבית ספר? לקיבוץ??

הנה וידאו קצר של הטורבינות מסתובבות

About חנן

טיסנאי (חופשיים) שעשה הסבה תחביבית לטורבינות רוח קטנות אחרי הצבא (2001). בוגר הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון (2006), ומכון ויצמן (Msc אנרגיה סולארית וארוסולים 2010), עוסק ועסק בתחום אנרגיית הרוח (בונה טורבינות רוח מ-2001) , אנרגיה סולארית (PV ותרמית), אופניים חשמליים (עוסק בתחום מ-2005) ואנרגיות מתחדשות בכלל. נכון ל-2011 - עושה דוקטורט בטכניון, בנושא "מיקום אופטימאלי של טורבינות רוח באזור הררי".
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to טורבינות רוח חינוכיות ביראון

  1. איתמר says:

    הקיבוץ הוא קיבוץ יראון, שבתוכו פועל בית ספר “פסגות”…
    בית ספר שחרט על דגלו את החינוך הסביבתי כדרך אמיתית.
    כן ירבו!

Comments are closed.