זן ואומנות אחזקת הטורבינה

אני נוסע ביום יום עם אופניים ורכבת, ומשתמש לעיתים בטוסטוס החשמלי שלי, אך לעיתים, בלית ברירה אחרת, נוסע לי ברכב פרטי ומזהם ברחבי הארץ. כפי שנאמר – (בהקשר שונה כמובן…)

אז שבת שעברה קפצנו לבקר את דרור יוחננוף, מורה זן-בודהיזם הגר באוטובוס שעבר הסבה לקרווילה, על יד הר מירון. דרור הוא דוגמא לשימוש מושכל במים (10 ליטר בחודש לרחיצת כלים! אם אני לא טועה) וחשמל (הגנרטור שהוא מחזיק מופעל רק לעיתים רחוקות, ובדרך כלל הדלקת נרות מספקת אותו). אך מכיוון שדרור מתחיל לכתוב ספר, הוא החליט שהוא צריך מקור חשמל יותר קבוע בשביל המחשב הנייד שרכש. דרור הגיע לאגרולן על פי המלצתי, והשאיל מהם טורבינת רוח קטנה, שתשמש אותו על מנת להעריך את משאב הרוח ברשותו – האם יש לו מספיק רוח לייצר את כמות האנרגיה החשמלית שהוא צריך?

מבט מרחוק – איפה הטורבינה לעזאזל? טוב, שמתי חץ קטן. אחרת זה באמת קשה. אך למרות שהיא חבויה לה יפה ביער, מקרוב התמונה מראה שיש מרחק קטן מהעצים.

עדיין, זה אינו מיקום אופטימאלי, אך מכיוון שזה על צלע ההר, והרוחות באות מלמטה על פי ניסיונו של דרור (7 שנים במקום) או לאורך ההר, יכול להיות שהמיקום סביר. יותר גבוה תהיה יותר רוח. הטורבינה היא windtalker 400 שאגרולן משווקים

ובהתאם לכמות הרוח שיש טורבינה כזו יכולה להתאים לצרכיו של דרור.

מה אפשר לעשות בעיר? טורבינות רוח קטנות לא מתוכננות להיות מותקנות על גג של בית. טורבינה קטנה צריכה על פי המלצות AWEA שטח של 2-4 דונם (או 100 מטר אזור נקי ממכשולים עד 10 מטר מתחת לגובה ציר הסיבוב של הטורבינה), או מגדל מספיק גבוה לעמוד בתנאים הללו. זה לא אפשרי באזור עירוני. לכן, עד שיהיו בשוק טורבינות רוח קטנות המיועדות לסביבה עירונית – טורבינות רוח עירוניות – מומלץ לכל מי שמחפש חשמל נקי באזור עירוני – להתקין מערכת סולארית פוטוולטאית על גג ביתו.

למי שעוד לא שמע את החדשות המרעישות – יצאה לה לאוויר העולם תקנה המעניקה תשלום גבוה עבור חשמל סולרי המיוצר על ידי צרכן ביתי ! 2.04 ש”ח לקוט”ש סולרי מפאנלים פוטוולטאים המחוברים לגג הבית ולרשת החשמל.
התוצאה היא – החזר על השקעה בפחות מ-10 שנים. אורך החיים של מערכת כזו, הוא 20+ , כלומר – מדובר ב-10 שנים של חשמל נקי וחינם! עבור כל מי שחושב אם להוסיף עוד 100,000 ש”ח למשכנתא בשביל מיקום שונה, עוד חדר, וכדומה, אז פה מדובר בהשקעה המחזירה את עצמה! ומדובר בכ-40,000-80,000 ש”ח , תלוי בגודל המערכת כמובן. אין חובה לכסות את כל הצריכה הביתית – המערכת עובדת במקביל לחברת חשמל.

לפרטים, ולהזמנות – הנה רשימה חלקית של מתקינים :

www.solarpower.co.il
www.solari.co.il
www.interdan.com

About חנן

טיסנאי (חופשיים) שעשה הסבה תחביבית לטורבינות רוח קטנות אחרי הצבא (2001). בוגר הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון (2006), ומכון ויצמן (Msc אנרגיה סולארית וארוסולים 2010), עוסק ועסק בתחום אנרגיית הרוח (בונה טורבינות רוח מ-2001) , אנרגיה סולארית (PV ותרמית), אופניים חשמליים (עוסק בתחום מ-2005) ואנרגיות מתחדשות בכלל. נכון ל-2011 - עושה דוקטורט בטכניון, בנושא "מיקום אופטימאלי של טורבינות רוח באזור הררי".
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

5 Responses to זן ואומנות אחזקת הטורבינה

  1. געש says:

    מעורר הערכה.
    מעניין אם אפשר לאכסן את האנרגיה שנוצרת במצברים, כדי שיהיה אור בלילה..
    מעניין גם אם בכלל יש לו מספיק רוח בשביל לייצר אנרגיה. בסך הכל, אם יש מספיק רוח, אז זה די והותר ללפטופ – לפטופ צריך לא יותר מ-100 וואט (שלי צריך 60. ה-OLPC צריך הרבה פחות), והטורבינה מייצרת כ-400 וואט.

    אני עדיין מחכה לתגובה לשאלה שלי כאן: http://www.galgalyarok.org/archives/113#comments – למרות שאתה לא חייב לענות לשאלה השלישית..

  2. חנן says:

    בפרוש אפשר, וזה מה שדרור יעשה. הלפטופ שלו הוא צרכן די כבד, 150 וואט. אני הצאתי לו למצוא אחד יותר חסכוני עם מסך קטן יותר (macbook = 40 watt). 400 וואט זה ההספק הנקוב, ואליו מגיעה הטורבינה ב-12 מטר לשניה. לכן חייבים לדעת את התפלגות הרוח כדי להעריך – או, על ידי ניסוי אמיתי כפי שהוא עושה.

  3. חנן says:

    הקוטר הוא כ-1.5 מטר (תחפש windtalker 400 לנתון מדויק, לא זוכר כרגע) .
    מה זה לעזאזל באיזושהיא צורה??
    החשבון פשוט –
    P = 0.6*V^3*S*Cp
    ניקח Cp = 0.2
    S = pi*R^2 = 3.14*0.75^2 = 1.76 m^2
    P = 0.6*15^3*1.76*0.2 = 712 watt

    יספיק – שאלה של צורך. כמובן, שאתה צריך לדעת כמה זמן ביום תהיה לך את הרוח הדימיונית של ה-15 מטר לשניה. שים לב – שהאנרגיה מאוד רגישה לשינוי במהירות רוח!

  4. מנחם says:

    מה הקוטר של הטורבינה הקטנה ? ואם אצליח באיזה שהוא צורה ליצור רוח של 15 מטר לשניה כמה קוט”ש היא תייצר? והאם יספיק לי טורבינה יותר קטנה?

  5. הטורבינה של יוחננוף סופקה לו על ידי.
    אין בשום מקום רוח של 15 מ/שנ’. בסערות החורף מופיעות תופעות כאלה לפרקי זמן קצרים.
    אבי זעירא
    רוחות הגולן

Leave a Reply

Your email address will not be published.