מה קורה פעם ב-118 שנה?

ברחובות עורכים פאנל בחירות!

היום, כ-100 איש ו-3 מועמדים, 2 לראשות העיר רחובות ו-1 למועצה, התכנסו כדי לדון בשאלות סביבתיות וחברתיות העומדות בפני רחובות. המארגנים – מגמה ירוקה (גילוי נאות – אני חבר) החליטו לפני קצת פחות מחודש על היוזמה הברוכה, כמה שלטים בעיר (ואיום על קנס מצד העיריה…), מודעות בפורומים וכינוס העיתונות – והופ. שאלה ראשונה.

אני חיב לומר, פעם ראשונה שאני נחשף לדיון פוליטי חברתי כזה. לא, לא זכור לי שאי פעם הייתי בפאנל בחירות. שני המועמדים שנכחו: דניאל בל בעל החזון המופלא וגילו הצעיר, ועוזי סלנט רב התארים – אתם יודעים – אחד מאלה שלפני שהוא עונה לשאלה בכלל, טורח קודם לספר על עברו הצבאי המפואר, תותחנים תודה ששאלתם, וניסיונו הניהולי הארוך, מנכ”ל קופת חולים מאוחדת, הנה – רשמתי : ” ניהלתי מעל 4000 עובדים בתקציב של 3 מיליארד שקל”, שזה סופר רלוונטי כמובן – אבל רבאק, תענה לשאלה! ולבסוף, המועמד לראשות המועצה יהושוע קרמר, חבר מועצת העיר 2003-2005 שהתפטר על רקע השחיתות שגילה אצל העיריה בראשות שוקי פורר, והוא תיבל את שיחותיו על השקיפות שהכרחית בשלטון, בדוגמאת המזעזעות של השחיתות ותפירת המכרזים להם היה עד.

סבב השאלות המוכן היה ארוך מדי, כי כל מועמד שיגל את מוחנו הרבה מעבר לנדרש (תמיר – לא התחשק לך להשתיק את עוזי סלנט כל פעם שהוא התחיל לענות על שאלות שנשאלו מועמדים אחרים לפני דקה?), והאמת פשוט היו יותר מדי שאלות. היה צריך קצת להתגמש ולתת לקהל שהיה מוכן ומזומן עם שאלות משלו, להמשיך את העבודה. הרי לשם כך התכנסנו.
אבל השאלות שחיברנו ריכזו את הדיון סביב הנושאים המהותיים – שקיפות שלטונית,שטחים פתוחים בעיר, תחבורה ציבורית, בניה לגובה וחוסר השוויון בין השרותים שמקבלות שכונות שונות. היו מספר נושאים עם הסכמה מלאה בפאנל (אם כי שוקי פורר לו היה מגיע היה מסתייג…) והם השקיפות השלטונית, תכנון כמילת מפתח – תכנון השכונות מבחינת תשתיות תחבורתיות ושטחים פתוחים, שמירה על צוויון השכונות מבחינת גובה אופיני וכיוצא בזה. לגבי תחבורה, אני שמחתי כמובן לשמוע את דניאל בל, שדיבר על הפיכת רחוב הרצל למדרחוב עם נתיב BRT , תחבורה ציבורית קלה דרכו (אוטובוס שמתפקד כרכבת קלה על נתיב בלעדי), ויצירת פתרון הולם לרחוב שכרגע פקוק מספיק כך שאף אחד לא באמת רוצה לעבור דרכו, אך חונק בגלל זה בדרך את כל המסחר ברחוב. דניאל – הייתי מצביע בעדך, אם לא הייתי תושב תל אביב. יהושוע (שוקי מעתה ואילך) דיבר אף הוא על שיפור תחבורה ציבורית, ואף הזכיר שלעיתים (תקופתית) צריך להפוך את הרצל (קטעים ממנו) למדרחוב וליצור ארועים. עוזי סלנט לעומתו, טרח להדגיש שצריך לבטל סימוני חניה בתשלום (כחול לבן), אם כי הוא גם זרק מילה או שניים על תחבורה ציבורית, ככה שיהיה. לא נראה לי שהוא זוכר איך אוטובוס נראה מבפנים.

גן סאסי עלה הרבה, כדוגמא לגן הציבורי הגדול היחידי בעיר, שצמאה לעוד, אך העיריה תכננה לבנות עליו יחידות דיור, וזאת עוד ללא פתרון תחבורתי הולם… כולם שמחו לרדת על העיריה, חוסר תכנונה ושחיתותה שמובילים לתוכניות סהרוריות כאלה. שוקי טרח פעמים רבות לדבר על סדרי עדיפויות. הייתי מת לספר לכם שאני רוצה להגדיל את גן סאסי פי 3. אבל זה לא יקרה. צריך לשקול דברים לגופם. פה גם החלה לעלות שאלת הניסיון של דניאל בל. כשלבסוף הגיע שלב השאלות מהקהל, אותו שמעתי רק בחלקו כי הרכבת האחרונה היא ב-21:19 (מישהו דיבר על תחבורה ציבורית גרועה?!), אחת המכוננות היתה בנושא נסיונו של דניאל.

“הייתי מצביע בעדך”, אמר לו מישהו מהקהל, “למעשה, אתה היחידי שאני מש רוצה להצביע בעדו – כל מילה שאמרת היום – אמרת בשמי. אבל – האם יש לך את הניסיון? אולי עדיף חוסר ניסיון על ניסיון גרוע, אבל – לא עדיף קודם להיות חבר מועצה, לצבור ניסיון ניהולי – כבר ראשות עיר?!”. כן. גם שוקי וגם עוזי רמזו כל הערב. “יש בעלי ניסיון כאן הערב, ויש חסרי”. דניאל כמובן היה מוכן לשאלה – היא הרי מתבקשת. “יש לי ניסיון. הניסיון שאני מביא הוא הרב ביותר מבין כל המועמדים! כי זה לא הניסיון שלי. יש הרבה ניסיון בעולם ואני עומד על כתפי ענקים! “. דניאל מצין בצדק, שהסיבה שהוא רץ לראשות העיר היא כי יש פער אידיאולוגי, אין בעלי חזון אמיתיים שרצים לעיר. “על נבחר ציבור להביא חזון ויעד ברור!”. ישנם בעלי תפקידים רבים שמלוים את ראש העיר, אומר דניאל, תפקידו להנחות אותם ולתת להם מטרות.
דניאל צודק כמובן, אך תפקיד ראש עיר הוא תפקיד מאוד תכלסי, כפי שמציין שוקי, וצריך לעמוד בכח מול כל העסקנים, הקבלנים ועולם תחתון. ולזה, אין ספק, יש צורך בניסיון.

כתבתי הרבה, ויש הרבה פנינות לדלות מתוך הדיון היום. לואיס סילבר ואופן הקליעה שלו, בדיחות יהודים עתיקות, חוסר חזון של שוקי ועוזי בקשר להצעת פעילי חוף פלמחים להכניס את החוף תחת הערים רחובות, נס ציונה וראשון לציון, ועוד כהנה וכהנה.

אני לא הספקתי לשמוע את המשך השאלות, ולצערי הלכתי בדיוק שנהיה לוהט – תמיר, יכלתה לזנוח את הסבב האחרון של השאלות שהכננו – אבל אין ספק, שהפאנל הזה היה מבריק, ואני מקווה שיזכה לפירסום הולם והתיחסות נאותה. תמיר – כל הכבוד! וכמובן לכל שאר חברי מגמה ירוקה שהרימו את פאנל הבחירות הראשון ברחובות!

About חנן

טיסנאי (חופשיים) שעשה הסבה תחביבית לטורבינות רוח קטנות אחרי הצבא (2001). בוגר הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון (2006), ומכון ויצמן (Msc אנרגיה סולארית וארוסולים 2010), עוסק ועסק בתחום אנרגיית הרוח (בונה טורבינות רוח מ-2001) , אנרגיה סולארית (PV ותרמית), אופניים חשמליים (עוסק בתחום מ-2005) ואנרגיות מתחדשות בכלל. נכון ל-2011 - עושה דוקטורט בטכניון, בנושא "מיקום אופטימאלי של טורבינות רוח באזור הררי".
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.