חוויות בחירות – The Tomer Show

ֿאת שלשום סימתי ב-3 שעות של חלוקת פליירים מול צוותא. היום – בנמל ת”א , ככה בין אגאדיר לרידינג3. אני מגיע עם העגלה הסולרית שלי, עם מגבר ופס קול מעולה (אם אני יכול להעיד על עצמי. כן, מי שמכיר אותי יודע שזה לא סביר, אבל לטובתי אומר שרוב המוזיקה הגיע מחברים). וזה בערך הכל מבחינתי. כלומר – מדי פעם אני משתדל לעצור איזה עובר ושב, לחלק את הפלירון שלנו, לומר כמה מילים, אבל עיקר העבודה שלי היא הבאת העגלה עם השילוט והמוזיקה. את השיחות מנהלים תומר ונועם, ואני מביט בהערצה. להתדיין עם אנשים, באמצע הרחוב, כשכל מה שהם רצו זה להגיע למסעדה/הצגה/לתפוס אוטובוס או פשוט לחזור הביתה (להזכירכם השעות 21:00-23:30) זו אומנות.

תומר פשוט פותח בחיוך, מתענין אם “יש לך דקה לשמוע על המפלגה הכי נחמדה בכנסת?” ועובר אחד אחד, לפי דרישת הלקוח, על השקפותינו, עברינו ועתידינו, עד לשאלה המסכמת “התשקלי להצביע עבורנו?”. 90% כן. לפחות כשאני עמדתי לידו.
זה לא שאני לא יכול לדבר. העברתי כמה הרצאות בחיי, ועודני מעביר. אבל ברחוב – הכללים אחרים. אתה צריך להיות גמיש, קשוב אך תקיף, ישיר ועדין, וזה ממש מחול שלם. נועם מדבר כשהוא על גלגיליות (אחד מאנשי הרולר בליידס התל אביבים) ומבחינתי הוא מחולל פעמיים – בדיבור ובתנועה. נועם זה הריצוד באמצע התמונה אגב.
בצותא, ב-22:30 בערך עבר לידינו ניצן הורוביץ ופתח איתי בשיחה. זה אחרי שהבנו שהרגע הסתיים בצוותא כינוס של מרץ. ניצן התעניין בעגלה, והמשיך במונולוג הקבוע שלו (ושל מרץ) בדבר הצורך במפלגה ירוקה גדולה – יעני מרץ. אבל כמה שיש לי כבוד לניצן, אני לא יכול שלא לחוש שהם מרמים את הבוחר עם כל ה”אדום ירוק” שלהם. מה הם עשו בתחום הסביבה בשנים האחרונות? מאמץ חקיקה בודד. ניצן יעשה את השינוי? למה שנאמין לזה? מוסי רז מדבר ירוק כמו ניצן, ולא פעל בנושא הזה עד עכשיו. לא. הנושא צריך להיות ברור לך ניצן. מדובר בפשטות, בסדרי עדיפויות. מפלגה שהאג’נדה שלה היא מדינית…. חברתית וסביבתית, אף פעם לא תעסוק במלוא המרץ בסוגיות הסביבתיות-חברתיות שמזעזעות את החברה הישראלית.
צריך מפלגה חברתית-סביבתית. צריך את התנועה הירוקה-מימד.

About חנן

טיסנאי (חופשיים) שעשה הסבה תחביבית לטורבינות רוח קטנות אחרי הצבא (2001). בוגר הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון (2006), ומכון ויצמן (Msc אנרגיה סולארית וארוסולים 2010), עוסק ועסק בתחום אנרגיית הרוח (בונה טורבינות רוח מ-2001) , אנרגיה סולארית (PV ותרמית), אופניים חשמליים (עוסק בתחום מ-2005) ואנרגיות מתחדשות בכלל. נכון ל-2011 - עושה דוקטורט בטכניון, בנושא "מיקום אופטימאלי של טורבינות רוח באזור הררי".
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to חוויות בחירות – The Tomer Show

  1. ניצן הורוביץ says:

    שלום חנן,

    קודם כל קבל ח”ח על היוזמה ועל הפעילות.
    אני מבין את ההתלהבות, אבל בעניין מרצ אתה פשוט טועה, ובוודאי בעניין מוסי רז.
    מוסי לא היה בכנסת האחרונה. בזו שלפניה הוא נחשב שנה אחר שנה ברציפות למחוקק הירוק המצטיין. לפניו מי שהרים את הדגל הסביבתי היה יוסי שריד, שנחשב לשר לאיכות הסביבה הטוב ביותר. מרצ כמובן.
    תבין, הסיפור הירוק של מרצ לא נולד אתי. זו לא מפלגה שבאה לציבור ומנסה למכור לו חתול בשק. יכול להיות שבכנסת האחרונה הפעילות הסביבתית של מרצ היתה בהיקף קטן יותר, למרות שגם בכנסת האחרונה יש למרצ רקורד לא רע – לא כח”כ אינדיבידואלי, אלא בהצבעות כסיעה – אבל בכל מקרה מרצ רוצה לחזור לעשיה הסביבתית הגדולה שלה, ולכן אני בתמונה ולכן מוסי חוזר לרשימה, ויש לנו גיבוי מלא מצד המפלגה.
    יש עוד עניין, יותר עקרוני. הטיעון שלמרצ יש עוד נושאים באג’נדה שלה, חוץ מהעניין הסביבתי הוא לא באמת טיעון מוצלח מבחינתך… שמע חנן, מפלגה חייבת שתהיה לה אג’נדה מלאה. הייתי לפני כמה ימים באיזה מפגש בצפון, והיה שם מישהו מהתנועה הירוקה, והוא ניסה לתפוס אותי בלשון כשאמרתי שבעיני התיק הכי חשוב בממשלה הוא תיק החינוך. ואז הוא קפץ ואמר: “אה, אז עכשיו הודית. הסביבה פחות מעניינת אתכם מחינוך! אתה מעדיף את החינוך על הסביבה”…
    אתה מבין? זה קצת לא אינטליגנטי. הרי ברור שיש עוד דברים חשובים. וכל הדירוגים האלה מגוכחים. הרי ברור ששום נושא לא יכול ולא צריך לעמוד לבד. אז זה שמרצ גם חשוב לה הבריאות, וחשוב לה השלום, וחשוב לה שלטון החוק, וחשובים לה זכויות אדם – זה לא בדיוק אות קלון…

    אני מצרף כאן מכתב של פרופ’ אבנר דה שליט בעניין הבחירות.
    ובכל מקרה תזכור שאנחנו באותו הצד.

    יום שלישי הירוק

    מאת פרופ’ אבנר דה שליט

    אני פונה במכתב זה לכל מי שירוק/ה בנשמתו/ה ובמעשיו/ה, לפעילים, לאנשים הנפלאים שאיכפת להם, שרוצים עולם ירוק, במובן הרחב של המילה. אני פונה אליכם בקריאה להצביע מרצ ומבקש שתרשו לי להסביר למה.

    יש לנו הזדמנות נדירה לעבות את הלובי הירוק בכנסת. אבל זאת הזדמנות שאסור להחמיץ.

    כדי לעבות את הלובי הירוק בכנסת אנחנו חייבים להצביע עבור מפלגה שקושרת באופן הדוק בין אקולוגיה לצדק חברתי, בין חולי מזיהומים לאי-שוויון ומוחלשות פוליטית, בין מאבק לסביבה נקייה לבין מאבק ליושר ודמוקרטיזציה של החיים שלנו, בכל מקום: בכנסת, במקום העבודה, באוניברסיטה ובבית.

    ברור שאלה מאיתנו ששוקלים שיקולים רחבים כאלה לא יכולים להצביע עבור מפלגת ה”ירוקים” ובעבור ויסנר.

    אך כדי להבטיח לובי ירוק ולוחמני בכנסת אנחנו חייבים להצביע עבור מפלגה שאין ספק שתעבור את אחוז החסימה.

    הקמת התנועה הירוקה והתמודדותה לכנסת היא אחד הדברים הנפלאים שקרו בחברה הישראלית בשנים האחרונות. רבים מכם יודעים שקראתי למעשה כזה לפני מספר שנים בסמינר של פעילים סביבתיים בגליל. רבים גם יודעים כי עשיתי מאמצים כבירים להביא להתמודדות משותפת של התנועה הירוקה יחד עם מרצ. אבל הקדמת הבחירות, ואחר כך המלחמה, קלקלו את התכנית הגדולה. עכשיו יש מציאות.

    במציאות, אלה המצביעים עבור מפלגה אשר כל הסקרים, במשך שבועות, מראים כי אינה מצליחה להתרומם (לצערי) אל מעבר לאחוז אחד (כלומר מחצית מאחוז החסימה), מפצלים למעשה את הקול שלהם לשניים: חצי לליברמן ונתניהו, וחצי לאופוזיציה. זאת המשמעות המעשית של הצבעה עבור מפלגה שלא עוברת את אחוז החסימה. חצי מהקול שלכם ילך לגזענות ולפשיזם. זאת המהפכה הירוקה?

    לעומת זאת, אם תצביעו בהמוניכם למרצ, יש סיכוי, סיכוי אמיתי, שתבטיחו כניסתו של עוד חבר כנסת ירוק לכנסת, בהצבעתכם תבטיחו את חזרתו של מוסי רז בכנסת לכנסת. מוסי הוא ירוק שבירוקים. הוא כל כך ירוק שאפילו ערן בנימיני ואיריס האן כתבו בעבורו מכתבי תמיכה נלהבים כאשר התמודד לאחרונה בפריימריס של מרצ. הסקרים מראים כי הצבעה למרצ היא הצבעה שתכניס את מוסי לכנסת. קול עבור מוסי הוא קול ירוק נטו, לא חצי קול לגזענות.

    שלכם,

    אבנר דה שליט,
    פעיל במאבקים ירוקים ובחינוך סביבתי,
    מחבר הספר “אדום ירוק” בהוצאת בבל ומרכז השל
    פרופ’ למדע המדינה ומתמחה בפוליטיקה ירוקה
    האוניברסיטה העברית
    http://www.deshalit.huji.ac.il

  2. חנן says:

    אהלן ניצן,
    תודה על התגובה המפורטת. את ספרו הנ”ל של פרופ’ אבנר דה שליט קראתי, ואני מעריך מאוד את פועלו וכמובן את פועלך. אנו ללא ספק באותו צד, וכפי שאמרת אתה – חשוב שגם אנו נעבור את אחוז החסימה. וזה יקרה. אני רואה את זה קורה בכל מקום שאני מסתובב ושומע את זה מפעילינו בכל הארץ. אם מרץ אכן מחויבת לנושא הסביבתי – חברתי כפי שהיא עסקה עד היום בנושא המדיני- מה טוב. יהיה לנו שותף חשוב בכנסת שיעזור לקדם את כל מה שמלכיאור עשה מתוך הכנסת עד כה, ואלון וערן ואיריס (ומוסי רז – לא התכוונתי להעליב, ואמת, כנראה איני יודע מספיק על פועלו ועברו של האיש) עשו עד כה.
    מה שהגיב לך פעיל התנועה אכן לא היה במקום, הרי חינוך זה המשפט הראשון שאנו עוסקים בו במצע!
    יש הרבה מהמשותף בין מרץ לבינינו. אך מי שרוצה את הנבחרת המלאה, מועצת המומחים ומפלגה שהאג’נדה המרכזית שלה היא חברה-סביבה , המפלגה שלו היא התנועה הירוקה מימד.
    ואני בפירוש מאחל לך ולכולנו שתכנסו בגדול ותצליחו להניע שינווים סביבתיים-חינוכיים-חברתיים גדולים עד הבחירות הבאות.
    יאלה ניצן – אצלי התעבורה היא כ-100 איש ביום. תשקיע תזמן איפה שחשוב!

Leave a Reply

Your email address will not be published.