מיזוג אוויר – חסכוני או לא??

המזגן כידוע, הוא אחד מצרכני האנרגיה הגדולים בבית. כך גם כל דבר שמחמם או מקרר – החל מהדוד החשמלי, עד לקומקום ודרך הרדיאטור.

בקיץ – אנחנו רוצים לקרר. הפתרון הזמין לרובנו על מנת לקרר הוא מזגן, אך הוא זללן רציני של חשמל. אז אדם הרוצה לחסוך בקרור בקיץ מחפש פתרונות שגורמים לנו להרגיש נח – ללא הוצאה כה גדולה של אנרגיה. למשל? הצללה של החלונות הדרומיים על מנת שיימנעו כניסה של קרני שמש. זה אפשר ע”י סוכך פיזי (משהוא שבולט במאונך לחלון וממוקם מעל החלון, ועוצר את קרני השמש הגבוהות של הקיץ אך מכניס את הקניים הנמוכות של החורף) או ע”י וילון – משהו שאפשר להוסיף לכל בית. למשל אוורור – אם אקטיבי, ע”י התקנת מאוורר תקרה או מאווררים אחרים והשקעת מעט אנרגיה חשמלית בסיבובן, או ע”י אוורור פאסיבי – על ידי פתיחת חלונות מסוימים בבית (תלוי בכיווני הרוח באזור ובגאומטריה של הבית) כשברור שעל מנת לעשותאת זה באופן מייטבי צריך לתכנן “בית ירוק” מלכתחילה. באזורים יבשים אנחנו יכולים להשתמש ב-desert cooler המאדה מים בכמות מועטה, אך גורם לקרור. אך זה אינו פתרון פרקטי לאזורי החוף הלחים בארצנו.הרשימה האפשרית היא ארוכה, והיא נותנת פתרונות טובים בחלק גדול מהזמן. בשיא הקיץ – רק האדוכים שביננו לא מדליקים את המזגן.

מה עם החורף? בחורף אנחנו רוצים לחמם. גם פה, יש לנו אלטרנטיבות פאסיביות שאינן צורכות חשמל – כמו הרבה חלונות דרומיים, אך עם זיגוג כפול, אשר מבודדים ומכניסים הרבה שמש נמוכה. בידוד גבוה על הקירות. זה למעשה מספר אחד וכל מי שבונה בית שלא יסתפק באיטונג בודד וילך על שכבה מבודדת יקרה יותר – יהיה שווה בחשבונות החשמל הרבים שאתם תראו בבית בשנים שיבואו. לבסוף – אין ברירה אלא להשתמש באיזשהוא מקור אנרגיה כדי להכניס חום לבית המבודד שלנו. אז איך עושים את זה באופן הכי יעיל? להדליק רדיאטור או מזגן? התשובה – היא חד משמעית מזגן. המזגן, או בשמו ההנדסי “משאבת החם”, משתמש במעט חשמל על מנת להעביר הרבה חום אל תוך הבית. הדרך בה הוא עושה זאת יעילה פי כמה וכמה מרדיאטור, המייצר חום השווה (כמעט) לכמות האנרגיה החשמלית שהושקעה בו (חשבון החשמל שלנו). איך? הנה קישור מצוין. לחלופין – הנה דפי תרגול בתרמודינמיקה שעוסק במחזור קירור (מחזור חימום זהה בדיוק בדיאגרמה הזו). למידע נוסף – אני תמיד מפנה לאתר של מיכאל בלוג’י.

One Response to מיזוג אוויר – חסכוני או לא??

  1. Hi there, You have performed a great job. I will certainly digg it
    and individually suggest to my friends. I’m confident they’ll be benefited from this website.

Leave a Reply

Your email address will not be published.