פוטנציאל הרוח בישראל

מה פוטנציאל הרוח בישראל? האם רוח זה רק למדינות הצפוניות? לעונה נכונה מובטח חשמל נקי ומתחדש. אז כולנו במתח, מכיון שאולי תעשה בשנה הקרובה (ראו תאריך כתיבת העמוד למעלה למקרה שאתבדה) מפת רוח לאומית. אך עד אז יש לנו כמה הערכות, ואפילו מצורפת פה למטה מפת גוגל עם הערכה גסה, מתוך סימולציה נומרית-מטאורולוגית של הזרימה באטמוספירה שחברה אמריקאית עשתה לכל העולם ומתוכה גזרתי את ישראל (זה היה לפני שנה פלוס, כשהם שמו את זה חופשי ברשת. זה כבר לא).

ההערכה הכי טובה הקיימת היא של ד”ר אלי בן דב, שמדד רוח ב-30 שנה האחרונות במקומות הטובים בישראל, רוב התקופה כשהיה אחראי אגף אנרגיות מתחדשות בחברת חשמל, ולאחרונה בשוק הפרטי. ד”ר בן דב מעריך שבתעריף של 50 אגורות לקוט”ש (יצא תעריף של 49 אגורות לקוט”ש לפני כחודש) יש מספיק משאב רוח ל-2800 מגאוואט בישראל. ומה אם התעריף יהיה 60 אגורות לקוט”ש? אז ד”ר בן דב חוזה 7000 מגאוואט פוטנציאל. אלא מספרים מרשימים מאוד, ומשמעותיים ביחס להספק המותקן בישראל. מכיוון שהרוח אינה נושבת כל הזמן, 7000 מגאוואט של טורבינות רוח מייצרות הרבה פחות אנרגיה מ-7000 מגאוואט של תחנות פחמיות. המספר שאיתו מכמתים זאת הוא “מקדם התפוקה” (capacity factor) והוא כ-25% לערך עבור טורבינות רוח שיהיו כלכליות ב-50-60 אגורות לקוט”ש (יש הבדל כמובן בין שני המקרים, אך המספר הזה הוא הערכה סבירה). בתחנות פחמיות, גזיות ומזוטיות מקדם התפוקה למיטב ידיעתי הוא כ-90% (גם להם יש הפסקות בגלל תחזוקה ותקלות). כלומר לעומת 12,000 המגאוואט שיש לנו, 7000 מגאוואט יתנו כ-16% מהחשמל. כמות מרשימה מאוד, שאפשר להשוות ל-10% מאנרגיות מתחדשות שהממשלה התחייבה לייצר עד 2020 (תזכורת – אנחנו די קרובים ל-0, אלא אם כן נדבר על דודי השמש המדהימים שיש לנו, שמייצרים כ-3% מהאנרגיה בישראל). לתהייה כמה שטח טורבינות אלא תופסות, לעומת סולארי, ואחרים – לא ארחיב כאן, אלא אפנה אותכם אל דייוויד מקיי שעשה עבודה מדהימה בספר חובה לכל מי שרוצה לקחת חלק בלנווט אותנו לעתיד אנרגיה ברת קיימא. אציין רק שהטורבינות עצמן (בסיס המגדל שלהן) תופסות שטח מאוד קטן, ובין הטורבינות ניתן להמשיך לעשות חקלאות ושטחי מרעה באין מפריע.


View Larger Map

פה למטה מצורפת מפה טופוגרפית סטנדרטית של ישראל, שפשוט צבעתי אותה בצבע אדום עבור האזור הגבוה וכחול עבור האזור הנמוך. ניתן לראות דימיון רב למפת הרוח מלמעלה – פשוט מאוד, מהירות הרוח בישראל קשורה מאוד להגברת מהירות הזרימה במעבר מעל גבעות והרים.

מפת גובה של אזור ישראל

אוקי – אז לסיכום הדף, הוספתי פה (ותודה לאלון בלייר גת שהכין את ה-embedd הזה) את המפה המוערכת, עבור משאב הרוח בגובה 50 מטר, על פני ישראל. אם אתם רוצים לראות מה המשאב אצלכם, אז עשו כך (מי שמוצא שיטה יותר טובה – לכתוב לי למטה בבקשה 🙂 ):

1. הקליקו על הקישור בתחתית המפה “View Larger Map”
2. הקליקו את כתובתכם.
3. גוגל יביא אותכם הביתה, אך המפה תעלם.
4. ליחצו על “חזור” (כלומר דפדפו לדף הקודם)
5. המפה אמורה לחזור, ועכשיו גם יהיה מעליה סימון של מקום מגוריכם.

ואם אתם באזור טוב – דברו איתי. הקואופרטיב רוצה להקים טורבינות רוח קהילתיות!

חנן עינב-לוי, hanan at ecoop dot org dot il 0546-254616

2 Responses to פוטנציאל הרוח בישראל

  1. אלון בלייר-גת says:

    חבל שה-certificate http לא בתוקף – לא מאפשר גישה קלה לאתר.
    אפשר לסדר את זה בחינם… אם אתה צריך יד דבר איתי 🙂

    אלון בלייר-גת 🙂

  2. alon says:

    היי אלון. סידרתי את זה בסופו של דבר, תודה.

Leave a Reply

Your email address will not be published.