פואד מציג: תעריפים לייצור חשמל נקי

בהקדם ובמהרה בימינו אנו, עומד לקרות מהפך (קטן) לקהל צרכני החשמל – “הרשות לשרותים ציבוריים: חשמל” תפרסם תעריף מיוחד, לייצור חשמל ביתי מפאנלים פוטו-וולטאים (Photo-Voltaic solar panels). זהו תעריף גבוה במיוחד – כ-2.04 ש”ח , שישולם לנו, עבור כל קוט”ש של אנרגיה שנייצר מפאנלי שמש שיותקנו על גגותינו, לעומת כ-0.5 ש”ח שאנו משלימים לחברת חשמל. התעריף יקבע לתקופה מוגבלת של כ-7 שנים.

השיטה הזאת, של לסבסד חשמל נקי ע”י התקנת פאנלים סולאריים על גגות הצרכנים – ייצור מבוזר פרטי – כבר נוסתה בהצלחה ביפן, ארה”ב, גרמניה, וקליפורניה בראשות שוורצנגר מקדמים תוכנית מיליון גגות ב-10 שנים הקרובות (כ-3000 מגאוואט!).

כמובן, שאת היעד הנוכחי של פואד – 600 מגאוואט עד 2012 , צריך לחשב ביחס להיסטוריה של החלטת הממשלה. 2% עד 2007 למשל, שהם כ-200 מגאוואט, שלעולם לא הושג. המצב היום להזכירכם, ללא התיחסות לדודי שמש, הוא כ-6.2 מגאוואט של טורבינות רוח (ברמת הגולן) ועוד כמה תחנות המנצלות גז מטמנות (מתאן) , כגון קיבוץ עברון – 1 מגאוואט – אתר הפסולת “חגל” – 3.3 מגאוואט , ועוד בחיריה, סכ”ה כ-5.1 מגאוואט, אנרגיה הידרואלקטרית – כ-5 מגאוואט (זה לא צפוי לגדול…). המקור – ייצור חשמל מאנרגיה חלופית בישראל – דו”ח לוועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת, 2007 . כלומר סכ”ה פחות מ-20 מגאוואט.
באותו מקור גם מצוין :

“אנרגיה פוטו-וולטאית. אנרגיית חשמל מתאים פוטו-וולטאים מופקת בארץ במספר רב של אתרים קטנים. משרד התשתיות הלאומיות מעריך את היקף ההפקה של אנרגיה זו ב-1.5 מיליון קילוואט לשעה”

” קילוואט לשעה” … אין חיה כזאתי קילוואט לשעה!! או קילוואט – יחידת הספק (אלף ג’אול לשניה) או קילוואט כפול שעה, בקיצור קוט”ש, שהיא יחידת אנרגיה (לפיה אנו משלמים חשמל וכו’). אם המשורר התכוון במסמך לקוט”ש, אז יש בישראל כיום כ-800 קילוואט של פאנלים פוטוולטאיים מותקנים בארץ. זה נשמע סביר, בעיקר בדואים אני מאמין.

לסיכום, אני מקווה לשני דברים:

  1. שנגיע למכסה של 50 מגאוואט מהר מהמצופה – כפי שקרה בעולם בכל מקום בו תוכנית כזאת נוסתה.
  2. ש-25,000 בתי האב שיתקינו מערכת של 2 קילוואט כל אחת, ייצרו בעזרתה יותר מהחשמל בו הם משתמשים. כן, זה העיקר – חסכון בחשמל, פה צריך להיות הדגש המרכזי של המחוקק!

About חנן

טיסנאי (חופשיים) שעשה הסבה תחביבית לטורבינות רוח קטנות אחרי הצבא (2001). בוגר הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון (2006), ומכון ויצמן (Msc אנרגיה סולארית וארוסולים 2010), עוסק ועסק בתחום אנרגיית הרוח (בונה טורבינות רוח מ-2001) , אנרגיה סולארית (PV ותרמית), אופניים חשמליים (עוסק בתחום מ-2005) ואנרגיות מתחדשות בכלל. נכון ל-2011 - עושה דוקטורט בטכניון, בנושא "מיקום אופטימאלי של טורבינות רוח באזור הררי".
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to פואד מציג: תעריפים לייצור חשמל נקי

  1. דינה says:

    איפה כל המגיבים??
    אתה מעריך שיתפתח שוק תאים פוטו-וולטאים? או שקיים כזה כבר?
    תודה שאתה כותב,
    שבוע מועיל!

  2. חנן says:

    קיים כבר שוק כזה, אך הלקוחות שלו בארץ הם בעיקר בדואים, חוות בודדים, ועמודי תאורה בכבישים וחניונים שונים. ישנם מספר מועט של צרכנים פרטיים שהתקינו, כי זה יקר. עם התעריף – זה ישתנה דרמטית!

  3. יונתן says:

    טוב, מאז התגובה האחרונה בהחלט זזו דברים. בשוק הפרטי אני מתכוון. אשמח לראות איפשהו “דו”ח התקדמות” פרי עטך. כרגע נראה כי המגזר הפרטי (כמו תמיד) מצא דרך גם להתקין חינם לבעלי הגגות את הציוד, גם לתת לבעל הגג להנות מהחשמל החינם וגם לקחת רווח לעצמם. עם הצעה כזו, כל מי שיש לו גג פרטי, ולא יקנה את הציוד, או יחבור לחברות הליסינג הללו – עושה מעשה טיפשי במיוחד.

    הבנתי שאם לא צורכים את החשמל הזה, אלא מוכרים את כולו לחברת חשמל ומשתמשים בנתיים בחשמל רגיל, מחזירים את עלות המערכת לפני תום החוק הנוכחי לתעריף מוגבר לחשמל נקי.

    הלוואי והיה לי בית עם גג משלי 😉

  4. חנן says:

    גם לי!

    כן, יש הרבה חישובים שרצים שם, החישובים שאני עשיתי – עם מספרים של solarpower.co.il – נותנים החזר של כ-10 שנים, שזה לא רע בכלל. אפשר לעשות הרבה דברים גרועים יותר עם הכסף!

Leave a Reply

Your email address will not be published.