חוכמה מעשית

שבוע שעבר סיימתי לי את הספר practical wisdom של ברי שוורץ וקנת שרפ, שהתחלתי לקרוא בינואר. אל הספר הזה הגעתי לאחר שני טדים מצוינים של ברי שוורץ, שעיניינו אותי מספיק בשביל להוריד את הספר הזה ל-kindle שלי. מאחר וברי וקנת מגוללים בספרם את הבעיתיות עם הגישה של המוסדות בארה”ב (שהיא דומה מאוד מהבחינה הזו גם לישראל) שמתבססת על תמריצים וחוקים (קנסות, הגבלות) בלבד בשביל להנחות את המועסקים בה לפעול בצורה הרצויה, היה מעניין לראות כתבה בידיעות בששי מצד כותבי הפרק החדש של פריקונומיקס, הדבקים באמונה הידועה של הכלכלנים שכל העולם עובד על תמריצים בלבד. את פריקונומיקס הראשון קראתי בהנאה רבה, וגם את השני סביר שאהב. אבל practical wisdom מראה יפה מאוד את מה שכולנו מרגישים – שהמוסדות שלנו לא עובדים טוב, וזה קשור מאוד לעובדה שהם יוצרים מסגרות בהם אנשים נאלצים לעבוד כנגד החוכמה שלהם, נגד ה”חוכמה הפרקטית” שלהם – דבר ששום תמריץ לא יתקן. אבל ברי וקנת לא שוללים תמריצים. כלל וכלל לא. הם פשוט מבהירים לנו דרך עובדות ואנקדותות, שתמריצים וחוקים – טובים ומעודנים ככל שיהיו – לא יחליפו אף פעם מערכת – ויהיה זה בית חולים, בית ספר או בית משפט – שבנויה באופן שמעודד אנשים להשתמש במה שהם יודעים שהוא נכון. בחוכמה המעשית שלהם. ולא – אני לא מתיימר להסביר פה את המושג הזה – practical wisdom. בשביל זה אתם יכולים לראות את הטדים, אבל אם באמת יעניין אותכם הנושא – תצתרכו לקרוא את הספר. מומלץ.

About חנן

טיסנאי (חופשיים) שעשה הסבה תחביבית לטורבינות רוח קטנות אחרי הצבא (2001). בוגר הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון (2006), ומכון ויצמן (Msc אנרגיה סולארית וארוסולים 2010), עוסק ועסק בתחום אנרגיית הרוח (בונה טורבינות רוח מ-2001) , אנרגיה סולארית (PV ותרמית), אופניים חשמליים (עוסק בתחום מ-2005) ואנרגיות מתחדשות בכלל. נכון ל-2011 - עושה דוקטורט בטכניון, בנושא "מיקום אופטימאלי של טורבינות רוח באזור הררי".
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to חוכמה מעשית

  1. אורן says:

    קראתי לאחרונה את פריקונומיקס השני (את הראשון לא קראתי) ולמרות שהיו שם כמה רעיונות מעניינים, הוא עיצבן אותי עם הגישה הקפיטליסטית הטהורה שלו.
    הספר שאתה ממליץ עליו כאן נשמע לי הרבה יותר טוב.

Leave a Reply

Your email address will not be published.