מד דלק חשמלי אמיתי

אחד החוסרים הכי גדולים בכלים החשמליים הדו גלגליים שאפשר
למצוא בארץ, וזה כולל את הטוסטוסים החשמליים של אקומוטורס, וכל זוג אופניים חשמליים שעבר הסבה, או טרקרים למיניהם, הוא העובדה שאין מד דלק. אין. בדרך כלל מה שתמצאו הוא אוסף נורות, 3 למשל, בצבעי רמזור שכאלה. אם ירוק – המצב טוב, כתום – תחפש שקע, ואדום – עדיף שתעצור. יוצא הדופן הבולט בקיטים לאופניים הוא ה-bionx.

מה ששולט על הדלקת הנורות הוא מעגל שמודד את המתח של הסוללה. למה מתח? כי זה הדבר הפשוט והזול ביותר לעשות. הבעיה, היא שסוללות מתוכננות כך שהמתח לא ממש משתנה, עד שמאוחר מדי – כלומר כשהסוללה כבר גמורה. בנוסף לכך, המתח של הסוללה תלוי בעומס עליה. כלומר – אם אתם במישור, מפדלים יחד עם המנוע, המתח במצבר 36 וולט (נאמר עופרת חומצה, 3 מצברים בטור) יהיה 38 וולט (לצורך הענין. יכול להיות כל דבר בין 33-40 במצבר במהלך עבודה). אותו מצבר, כשאתם לוחצים על המצערת עד הסוף, בעליה, יעמיס את המצבר ויכול להוריד את המתח ל-35 וולט למשל. מד דלק מבוסס מתח אם כן יהיה מאוד מטעה.

הפתרון הוא כמובן למדוד זרם, כל הזמן, מהרגע שהתחלנו לסוע. סכימה של הזרם בכל רגע ורגע נותנת אינדיקציה אמיתית לכמה אמפר-שעה ירדו מהמצבר. אחרי נסיעה אחת מלאה, נדע כמה באמת אנו יכולים להוציא מהמצבר, ונוכל להשתמש במד שסופר את האמפר-שעה שצרכנו כמד דלק אמין. הדבר היחידי שחסר עכשיו, הוא אמצעי למדוד כמה פעמים הוטען המצבר – כי לכל המצברים אורך חיים סופי, ואנו רוצים לדעת כשאנחנו מתקרבים אליו, כי המצבר מפסיק להכיל אותה כמות אנרגיה.

ה-cycle analyst של ebikes.ca עושה בדיוק את זה. ב-125$ זו קניה חשובה לכל מי שרוכב על כלי חשמלי קל. הצג כולל מד דלק אמיתי על בסיס אינטגרציה של הזרם העובר מהסוללה למנוע, ומודד מהירות (עם מגנט על הגלגל וחישן סטנדרטי), ואפשרות לעקוב אחרי סך הכל מחזורי הטעינה של הסוללה (יש כפתור לאיפוס המדידה, וכל איפוס שהתרחש לאחר שירדו 1.6 אמפר-שעה מהסוללה נחשב מחזור). הנה הצג –

בנוסף, קניתי מהם לדים חזקים שבאים עם ממיר מתח שמתאים לתחום רחב של סוללות (15-100 וולט) ולכן מתאים במיוחד לאופניים חשמליים. אחלה תאורה, בצריכה של 1 וואט!

About חנן

טיסנאי (חופשיים) שעשה הסבה תחביבית לטורבינות רוח קטנות אחרי הצבא (2001). בוגר הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון (2006), ומכון ויצמן (Msc אנרגיה סולארית וארוסולים 2010), עוסק ועסק בתחום אנרגיית הרוח (בונה טורבינות רוח מ-2001) , אנרגיה סולארית (PV ותרמית), אופניים חשמליים (עוסק בתחום מ-2005) ואנרגיות מתחדשות בכלל. נכון ל-2011 - עושה דוקטורט בטכניון, בנושא "מיקום אופטימאלי של טורבינות רוח באזור הררי".
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

7 Responses to מד דלק חשמלי אמיתי

  1. דניאל says:

    נחמד מאוד. המחיר קצת מרתיע אבל הרעיון מצויין. אגב, לא יודע אם אתה מכיר, אבל הסוללות שישווקו עם האיזיבייק (אם וכאשר) מבטיחות לעשות פחות או יותר את מה שתיארת כאן. על הצג שלהן אמור להופיע מספר הטעינות שעברה הסוללה כמו גם אחוז הטעינה שנותר (שזה אולי מבוסס על רמת המתח המסופקת, אבל אולי גם על האמפרז’)

  2. חנן says:

    מצוין.
    תשאל באופן ספציפי על מה מבוסס אחוז הטעינה הנותר. אם הוא מוצג באופן גס ע”י מספר לדים אז זה רע בכל מקרה. אם זה מספר דיגיטלי, נאמר עם ספרה אחרי הנקודה, אז סביר שזה מבוסס על זרם – אבל לא תדע אם לא תשאל מפורשות.
    ebikes.ca אגב מוכרים קיט עם הצג הזה. שווה להוסיף בשביל המידע הזה, הוא יחזיר את ההשקעה – אם יודעים כמה יצא מהסוללה קל יותר לשמור עליה ולא לפרוק עד הסוף, וכך היא תחזיק יותר זמן.

  3. Pingback: ספיירים זה מציאות» חנן נסע ירוק

  4. Ami says:

    נחמד מאוד!
    בדקתי את האתר שלהם, ונראה שהם משפרים את המוצר, כולל עדכונים, שזה נחמד.
    יש לזה משווק בארץ? או למוצרים דומים? איך אתה קנית?
    בכלליות, האם אתה מכיר חנויות אביזרים + התקנות בארץ?
    תודה רבה,
    עמי.

  5. חנן says:

    אין משווק בארץ למיטב ידיעתי. ראיתי פעם לינק למוצר דומה, אך לא זכור לי היכן (ומתנצל – אך אין לי כח לחפש כרגע).
    חנן.

  6. Ami says:

    תודה רבה, הזמנתי מהחברה דרך האתר.
    מקווה שאסתדר עם ההתקנה.. פרידום התקינו לך?
    עמי.

  7. חנן says:

    לא, זה לא קשור לפרידום. מאוד פשוטה ההתקנה – דבר איתי אם תסתבך.

Leave a Reply

Your email address will not be published.