תקנות האופניים החשמליים בישראל פורסמו – פוסט אורח של אורי ספקטור

כותרת: משרד התחבורה ואופניים חשמליים אישור בשביל לא לאשר

כל מי שנושא האופניים החשמליים יקר לליבו אמור להיות מרוצה בימים אלו. אם לא תהיינה הפתעות, אופניים חשמליים עומדים להיות חוקיים בישראל בקרוב מאוד. בתחילת השנה הגישה וועדה פנימית של משרד התחבורה בראשות מר דוד ליטבק המלצות לשר שעיקרן אישור השימוש באופניים חשמליים בישראל. שר התחבורה הקודם, שאול מופז, אישר את המלצות הוועדה והן נמצאות כרגע בניסוח על ידי המחלקה המשפטית של המשרד, לפני העברתן לאישור וועדת הכלכלה של הכנסת (כנראה אחרי פגרת הקיץ). במקביל, פרסם מכון התקנים לעיון הציבור ב 9 באוגוסט 2009 טיוטת תקן לאופניים הכולל, בפרק החמישי שלו, התייחסות מופרטת לנושא אופניים חשמליים.

אלא שאליה וקוץ בה – המלצות הוועדה והתקן שמכין מכון התקנים כוללים אימוץ מלא ומוחלט של התקן האירופאי החדש לאופניים חשמליים EN 15194 ותקן זה בלבד.

התקן האירופאי לאופניים חשמליים שונה מהותית מהתקנים במדינות אחרות בעולם (ארה”ב, קנדה, אוסטרליה, יפן, סין ואפילו בריטניה) משני היבטים עיקריים:

  1. התקן האירופאי אינו מאפשר הנעת האופניים באמצעות מצערת אלא מחייב דיווש בלתי פוסק כדי להפעיל את המנוע ככוח עזר. בנוסף, דורש התקן כי כח המנוע יופחת בצורה פרוגרסיבית ככל שעולה המהירות עד להפסקתו המוחלטת ב 25 הקמ”ש.
  2. הספק המנוע מוגבל ל 250 וואט.

בתור רוכב שרכב על סוגים לא מעטים של אופניים חשמליים, בארץ ובעולם, לדעתי, אישור תקנות אלו גודע למעשה את האפשרות לתפוצה רחבה של אופניים חשמליים בישראל, ומהווה “כיסוי עכוז” של משרד התחבורה, שבחר בדרך הקלה והבטוחה, ללא מחשבה מרובה. זאת מכמה סיבות עיקריות:

  1. הדרישה לדיווש מתמיד אינה מתאימה לכלי המיועד לתחבורה לטווחים קצרים באקלים הישראלי  עקב בעיית הזיעה

אופניים חשמליים משמשים בעולם ככלי רכב למטרות תנועה עירונית קצרת טווח (commuters), וזאת בניגוד לאופניים רגילים בהם השימוש העיקרי הוא למטרות ספורט ופנאי. הדרישה הראשונית מכלי תחבורה למטרות התניידות הוא שהרוכב יוכל לרכוב עליו בבגדי העבודה שלו או בבגדים רגילים, בניגוד לבגדי רכיבה ייחודיי – זו הסיבה העיקרית להצלחה המסחררת של הקורקינטים בישראל. האקלים הישראלי הינו חם ולח, והדרישה כי הרוכב ידווש כל הזמן באופניים חשמליים, וכתוצאה מכך יזיע, מונעת למעשה את השימוש בהם ככלי רכב לטווחים קצרים. בעיה זו אינה קיימת באירופה בה האקלים קריר הרבה יותר והדיווש מאפשר לרוכב גם להתחמם. מי שרכב על אופניים בתקן אירופאי יודע כי כח העזר של המנוע בהן יורד ככל שהמהירות עולה, כך שלמעשה החל מסביבות 10-15 קמ”ש כח המנוע כמעט ואינו מורגש. לכן מה הטעם לרכוש אותם בכמה אלפי שקלים, ולא אופניים רגילים זולים בהרבה?

ההיגיון בדרישה האירופאית להפעלת המנוע רק על ידי דיווש אינו ברור. קיימת טענה כי דרישה זו היא בטיחותית יותר, אולם הדרישה הבטיחותית מאופניים חשמליים ברוב המדינות מבוטאת ע”י הגבלת המהירות באופן אלקטרוני ל 25 קמ”ש והגבלת משקלם והספקם של האופניים. כל רוכב על אופניים רגילים יכול להגיע למהירות של 25 קמ”ש ויותר באמצעות דיווש בלבד מה ההיגיון בלדרוש מהרוכב להתאמץ ולהזיע על אופניים חשמליים על מנת להגיע למהירות זו? גם באירופה הדעות לגבי ההיגיון בדרישות התקינה חלוקות. דיוויד הנשו, עורך מגאזין האופניים החשמליים האירופאי הנחשב ATOB , שלח לי אי מייל ובו הוא טוען כי האיסור על שימוש במצערת באירופה אינו מובן, שכן המשתמשים לא נתקלו בשום בעיית בטיחות בשיטה זו והיא מונעת שיווק מאסיבי של אופניים חשמליים באירופה.

עוד טענה שעולה היא “אם תתאפשר הנעה באמצעות מצערת, מה יהיה ההבדל בין אופניים חשמליים לקטנוע?”. זוהי טענה דמגוגית הדומה לטענה “מה ההבדל בין קלנועית למכונית? לשתיהן 4 גלגלים ומנוע”. אין להשוות ביו אופניים השוקלים 20-25 ק”ג ומגיעים למהירות מרבית של 25 קמ”ש לקטנוע השוקל כ 100 ק”ג ומגיע למהירויות של כ 100 קמ”ש.

  1. בעיית המחיר

כאמור, התקינה האירופית דורשת כי כוח המנוע יסופק ע”י הדיווש באופן פרוגרסיבי וליניארי וביחס הפוך למהירות הכלי. דרישה זו מייקרת מאוד את האופניים החשמליים העונים לדרישה זו, עקב דרישה לרכיבים נוספים הקשורים לתוכנה ובקרי מומנט. אופניים חשמליים העונים על התקן האירופאי הייחודי עולים באירופה מ 2000$ ומעלה – אין בנמצא כלים זולים יותר. זאת בהשוואה למחיר של 300$ ומעלה בשאר מדינות העולם (ארה”ב, קנדה, אוסטרליה, סין) בהן אין דרישה כזו וניתן להניע את הכלי באמצעות מצערת. מחיר של 2000$ ומעלה ישאיר את האופניים החשמליים כצעצוע לחובבי גאדג’טים בלבד וימנע שימוש מאסיבי של האוכלוסייה בכלי. ואכן במדינות אירופה מכירות אופניים חשמליים בכל מדינה לא עולות על עשרות אלפי כלים בשנה. בסין, לעומת זאת, נמכרים בשנה כ 21 מיליון זוגות אופניים חשמליים, פי שניים ממכוניות! אמנם התקינה אינה הסיבה היחידה למכירות אלו, אולם ברור כי אם אופניים חשמליים היו עולים בסין כמחירם באירופה, ובנוסף דורשים דיווש מתמיד, מכירותיהם היו צונחות פלאים.

  1. הגבלת הספק ל 250 וואט

הגבלת הספק המנוע ל 250 וואט בלבד מתאימה לתנועה במישור בלבד, ואינה מתאימה לערים כמו חיפה וירושלים. גם בנושא זה, רוב מדינות העולם מאשרות הספק גבוה יותר תוך הגבלה של המהירות הסופית (750 וואט בארה”ב, 500 ואט בקנדה ועוד). חישובים הנדסיים של המהירות המושגת בעליה סבירה באמצעות הספקי מנוע שונים, מראים כי הספק של 250 וואט אינו מסייע כמעט לרוכב בעליות סבירות, ומנגד הספק של 500 וואט אינו גורם למהירות של מעבר ל 25 קמ”ש (שבכל מקרה מוגבלת אלקטרונית בכל תקינה).

אז מה ההיגיון בדרישת משרד התחבורה? ראשית, חברי הוועדה לדעתי לא רכבו ולו פעם אחת על אופניים חשמליים בתקן אירופאי. שנית, משרד התחבורה רוצה לעשות לעצמו חיים קלים ולא לחשוב יש תקן אירופאי, נאשר אותו ואף אחד לא יבוא אלינו בטענות. שלישית, משרד התחבורה לא באמת מעוניין שאנשים יפסיקו לנסוע במכוניות ויעברו לאופניים חשמליים. לטענתם אין לכך תשתית מתאימה. העובדה שרחובות ישראל שורצים בקורקינטים חשמליים לא חוקיים כיוון שיש דרישה אדירה לכלים חשמליים אישים לא מעניינת אותם זו מבחינתם בעיה של המשטרה.

מה אפשר לעשות? ראשית, התקן של מכון התקנים פתוח לעיון הציבור באתר המכון וניתן לשלוח להם מכתבים נזעמים בנושא. שנית, ניתן לשלוח מכתבים בנושא גם למנכ”ל משרד התחבורה שקבע את הדרישות הבסיסיות בנושא. ומעל לכל, אל דאגה, ביקוש אמיתי למוצר תמיד מוצא דרכים לעקוף איסורים חוקיים. יהיו בוודאי יזמים זריזים שיצליחו להכניס בשיטה זו או אחרת (ויש שיטות) קיטים שונים המאפשרים שימוש במצערת במחירים סבירים של 5000 ₪ לזוג אופניים ומי שרוצה לרכוש אופניים כאלו יכול לעשות זאת כבר היום. אמנם אופניים כאלו לא חוקיים ומי שיעשה בהם תאונה יחשב כמי שעשה תאונה ברכב מנועי לא מבוטח, אבל, כאמור, זו כבר לא בעיה של משרד התחבורה זו בעיה של המשטרה. הוא מבחינתו את שלו עשה אישר בשביל לא לאשר.

*אורי ספקטור הוא פעיל בתחום האופניים החשמליים

About חנן

טיסנאי (חופשיים) שעשה הסבה תחביבית לטורבינות רוח קטנות אחרי הצבא (2001). בוגר הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון (2006), ומכון ויצמן (Msc אנרגיה סולארית וארוסולים 2010), עוסק ועסק בתחום אנרגיית הרוח (בונה טורבינות רוח מ-2001) , אנרגיה סולארית (PV ותרמית), אופניים חשמליים (עוסק בתחום מ-2005) ואנרגיות מתחדשות בכלל. נכון ל-2011 - עושה דוקטורט בטכניון, בנושא "מיקום אופטימאלי של טורבינות רוח באזור הררי".
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

31 Responses to תקנות האופניים החשמליים בישראל פורסמו – פוסט אורח של אורי ספקטור

  1. רונן says:

    לצערי ידונו בנושא ברצינות ובכובד ראש , רק לאחר שכמה אנשים ישלמו בחייהם , ולצערי מבחינה סטטיסטית (לפי כמות הקורקינטים שמתרוצצים בכבישים) לא רחוק היום.
    פשוט חבל, אבל כנראה שכמו כל נושא אחר אין כ”כ עם מי לדבר.
    ושוב זה פשוט חבל.

  2. אורן says:

    תודה על הפוסט. מרגיז אבל חשוב.
    שלחתי מייל למכון התקנים.
    האם אפשר לקבל קצת יותר פרטים לגבי המשפט “מנכ”ל משרד התחבורה קבע את הדרישות הבסיסיות בנושא” לפני שאני שולח מייל גם אליו? איך העסק עובד בדיוק?

  3. אמיר says:

    אהלן אורי, מילים כדורבנות,

    הוקמה וועדה נוספת :

    http://www.mot.gov.il/wps/wcm/resources/file/ebe8570b7cb3479/resource.pdf

    יעילות המדינה בקבלת החלטות…. להקים עוד וועדה… ועוד וועדה…

    אנחנו ננצח את הפקידות בסופו של יום כי הראציונאל חזק יותר מהפקיד הכי מטומטם.

    אם היית מעורב בתאונה נותרת לך תמיד האפשרות להיפרע מנזקך דרך פקודת הנזיקין הכללית ללא קשר לחוק פיצוי לנפגעי תאונות דרכים.
    פשוט תצטרך להוכיח שהרכב שפגע בך כאשר רכבת הוא שאשם בתאונה ולא אתה. הנהג ההוא יתבע את חברת הביטוח שלו, היא תיתן לו 75% ( כי זה היחס בתאונה של רכב 4 גלגלים מול רכב דו גלגלי ) ואת השאר הוא ישלם לך מכיסו הפרטי.

    ואם היית מעורב בתאונה כזו , הכסף זה הדבר האחרון שיהיה חשוב לך.

    המשטרה לא תתעסק בזה עד שלא תקרה קטסטרופה (הרוג או שניים) וזה עניין של זמן.
    ובצדק ! כי לאף אחד לא קרה כלום עד כה ויש סדר עדיפויות…

    התקן פתוח לעיון הציבור במכון התקנים , כדי לצלם אותו גם צריך לשלם…
    אגב אם להשוות אז החבר’ה של מכון התקנים נחמדים יותר וירוקים יותר ממחלקת התקינה של אגף הרכב במשרד התחבורה.

    מכל הסיפור לדעתי הדבר מסריח מנפט שמזוקק בבתי הזיקוק,
    מריח כמו שיטת השקשוקה. לממשלה טוב שימוש בנפט כי היא רואה בזה מיסים.

  4. אורי ספקטור says:

    לגבי המשפט “מנכ”ל משרד התחבורה קבע את הדרישות הבסיסיות בנושא” –

    הסמכות לפטור כלים מסוימים מהגדרת “רכב מנועי” שמורה לשר התחבורה – הוא קבע כי אופניים חשמליים יגרעו מהגדרה זו והעביר את עבודת קביעת הדרישות המופרטות לפטור לצוות מקצועיבמשרד התחבורה. משרד התחבורה הוא זה שקבע את את השימוש בתקן אירופאי, ואח”כ העביר אותן למכון התקנים על מנת שיקבע תקן מפורט. הסמכות לשנות את הדרישה לתקן אירופאי או לשנות אותו היא של משרד התחבורה.

  5. אורי ספקטור says:

    אגב, מי שמעוניין לקרוא את התקן המלא של מכון התקנים שיפרסם את המייל שלו ואשלח לו אותו (קובץ כבד – של 8 מגה). אין צורך לשלם למכון התקנים.

  6. אורן says:

    תודה אורי. שלחתי מייל גם ליעקב גנות.

  7. דניאל says:

    שלום אורי,

    אשמח לקבל את הקובץ.
    המייל הוא sigaldan בג’ימייל.

    תודה רבה,

    דניאל.

  8. אדם says:

    גם אני מעוניין בקובץ ממכון התקנים.
    תודה.
    adamlewen בג’ימייל

  9. אביב says:

    מעוניין בקובץ ומבטיח לפרסמו חינם אין כסף.
    shfanfan@yahoo.om

    אני בדיעה שזה יהיה צעד גדול לקבל את התקינה האירופית כי ברגע שזה יקרה (נווווווווו כברררררררר) יהיה אפשר להביא – ת’כלס – מה שרוצים . אני לא רואה אף שוטר בודק לי במנוע כמה וואט הוא.
    כנ”ל לגבי רכבים חשמליים, שבשבות רוח ביתיות מחוברות רשת, מים אפורים ועוד – קודם שיהיה מ ש ה ו ואז הסכר יפרץ כבר לבד.

  10. דן says:

    אורי שלום,

    שלח לי בקשה את התקן המלא1

    בתודה מראש.

  11. שי says:

    היי אורי ,
    אשמח מאד לקבל את הקובץ המלא.
    תודה,
    שי
    levshai@hotmail.com

  12. שי says:

    היי,
    אשמח לקבל את הקובץ
    levshai@hotmail.com

  13. עמרי says:

    אני גם אשמח לקבל את הקובץ המייל שלי הוא omrycz של ג’ימייל

  14. בירון says:

    אהלן אורי
    תודה על ההארות וההערות על התקנות החדשות
    אשמח לקבל את הקובץ גם כן
    byron33@gmail.com
    תודה

  15. אבי סבח says:

    שלום רב .

    ברצוני לייבא אופניים חשמליות , מה התקנות וההיתרים …..???
    אשמח לתשובה

    תודה
    אבי

    media.og@gmail.com

  16. אריאל says:

    כתבה נפלאה
    נא שלח לי את התקן לכתובת האימייל
    תודה אריאל

  17. אריאל says:

    כתבה נפלאה
    נא שלח לי התקנים באימייל
    תודה
    אריאל

  18. אריאל says:

    ariel_489@hotmail.com
    נא לשלוח התקן לאימייל הנ”ל

  19. חנן says:

    הי אריאל –
    התקנים נמצאים באתר מכון התקנים, או בפניה למשרד התחבורה (אולי יבקשו ממך להמתין עד סיום תרגום התקנות).

    חנן.

  20. elinor kowarsky says:

    אשמח לדעת האם יש החלטה לגבי התקן של אופניים חשמליים והיכן אוכל לקבל את התקן המפורט.
    תודה,
    אלינור

  21. יוסי says:

    שלום,

    שלח לי בבקשה למייל
    yositsa@gmail.com

    את ההתקן המלא,

    תודה יוסי.

  22. נירית says:

    שלום,
    אשמח לקבל את התקן המלא:
    nirit.topol בג’ימייל.
    תודה,
    נירית

  23. חנן says:

    הי נירית – אין לי אותו
    ´
    אני מציע שתשלחי מייל למשרד התחבורה

  24. עמיחי says:

    שלום,
    אשמח גם לקבל את התקן המלא:
    amibliah@gmail.com
    תודה,
    עמיחי

  25. דוד says:

    אשמח לקבל את קובץ מכון התקנים
    מייל david@stlcom.co.il
    תודה

  26. erez says:

    אני אשמח לקבל את התקן המלא
    תודה מראש

  27. דני says:

    הרבה זמן עבר, אבל אולי יש לך את הקובץ , אשמח לדעת אם יש שינויים או קובץ חדש.

    תודה מראש
    דני

  28. חנן says:

    מצטער, לי כבר אין את הקובץ.
    הייתי מבקש ממשרד התחבורה.

    חנן.

  29. אילן גלעדי says:

    בתקן הארופאי 15149 אין כל הגבלה לא על מהירות ולא על הספק ולא על מישקל הניסוח שם מדבר על הסברים בלבד ולא על איזה הגבלות שהם!
    במכון התקנים הישראלי לא יודעים לקרוא אנגלית טכנית פשוטה וכל רוכבי האופניים משלמים

  30. אז איפה טעיתי

  31. אילן גלעדי says:

    שלום לבעל המאמר הרי להלן אינפורמציה נוספת להצדקת טענותך:
    1נושא הבטיחות
    א הקטנת משקל האופניים גרם מחוץ לייקור העליות כפי שהזכרת , גם להקטנה של היקף הצמיגים, רוחב הצמיגים, וחוזק השפיצים, והגנטים, והתוצאה : אחיזת הכביש של הצמיגים גרועה יכולת השליטה ברכב בגלל היקף הגלגלים קטנה גם היא, והעיקר יכולת העצירה קטן בגלל מקדם החיכוך הנמוך, דמיין לעצמך מה יקרה לאדם ששוקל 130 ק”ג על אופני לילפוט שהותרו בתקן

    ב בגלל ההגבלה של משרד התחבורה של 250 ווט הורכבו לאופניים מנועים קטנים ששוקלים מעט עם גיר מאוקולון בשיטה של הגדלת היכולת שלהם בגלל המהירות היינו צבירת אנרגיה קינטית. והחסרון אין בהם אפשרות להפעלת מעצור חשמלי , (הפיכת המנוע לגנרטור בקצר) עם הפעלת המעצורים (מוגדר abs במנועים עם הנעה ישירה בעלי הספק גבוה יותר) אופציית המעצור החשמלי מופיעה במנועים בעלי הספק ומשקל גבוה יותר שעוצרים ללא כל תנאי ללא כל בלאי ומכפילים את בטיחות הרוכב והלוואי שהיו מרכיבי מערכות כאלה גם ברכב מנועי

    ג למיטב ידיעת (בגלל המהירות הנמוכה ) לא שמעתי על רוכבים שנהרגו בנסיעה באופניים חשמליות

    ד אין קונטרולר או בקר באופניים חשמליות שיודע לבצע החלשה פרוגרסיבית של ההספק, עם החלשת המהירות . מה שקורה שההספק של 250 ווט אינו מספיק כדי לעזור לרוכב ובמהירות של 20 קמ”ש השפעתו אינה מורגשת ואכן ישנם בקרים שיודעים להפסיק את פעולתם ב 25 קמ”ש אבל איך יגיעו למהירות כאזת עם עזרתם על פי התקן צריכה להחלש עם עלית המהירות, שחכו ו(למרבה הפלא ) להגדיר באיזו מהירות תתחיל ההחלשה ואם לדוגמה תתחיל במהירות 3 קמ”ש האופניים לא ייסעו !

    ה העזרה בפידול המומלצת על ידי התקן מתבצעת על ידי סנסור שיושב בפדלים, הפקודות לבקר שניתנות הינם של 0 או 1הסנסור שולח לבקר פקודות הפעלה ואם הפידול מפסיק ממשיך הבקר לפעול במשך זמן קצוב לפי היצרן ורק לאחר מכן מפסיק . התוצאה היא שאין לרוכב כל שליטה על המהירות זה או סע או לא , ואם יש מישהו שחושב שזה בטוח יותר ממצערת גז ממש צר לי עליו.

    ו

Leave a Reply

Your email address will not be published.