הקואופרטיב הוקם! – 30.8.09

במזל טוב קיימנו את מפגש ההקמה של הקואופרטיב לאנרגיות מתחדשות אתמול, בתל אביב, בחדר הדיונים של קרן היינריך בל שהושאל לנו (רב תודות!) לצורך כך. נכחו כ-34 איש ואישה, והתחלנו לאסוף כסף לטובת הפרויקט הראשון שלנו, בתחום ההתיעלות האנרגטית. היה מרגש. כן, אני אישית פועל ומקווה שהקואופרטיב יקרום עור וגידים מאז ששמעתי מעופר בן דב, היוזם המקורי, על הרעיון – איפשהוא ב-2005 לדעתי. אבל רק לפני שנה וחצי כהצתלבו דרכיי עם רוני סגולי (על זה יש להודות לעמותה לכלכלה בת קיימא והרעיון של תחרות טורבינות רוח עירוניות שלהם) דברים התחילו לקרות. הכל אנשים כמו שאומר מודי. אז מה הפרויקט הראשון שלנו? אנחנו נתקין משאבות חם לחימום מים במקום ברנרים ששורפים גפ”מ, בקיבוץ גבעת חיים איחוד (או לקוח אחר, עוד לא סגור). אנחנו נתקין את משאבות החם בהשקעה שלנו, ונמדוד באופן שוטף את צריכת המים, חשמל וגפ”מ. השוואה בין המערכת שלנו לעלות ללא המערכת (בקיבוץ הנ”ל יש 3 מרכזי חם, כך שאפשר להשוות למרכזי חם שלא עברו הסבה. בד”כ משווים לעומת העבר) תתן את כמות החסכון, בש”ח לקוב מים חמים, והכפלה בסך הכל קוב מים תתן את החסכון החודשי. אנו נחלוק בחסכון החודשי עם הלקוח, למשך 6 שנים, שבמהלכם נחזיר את עלות ההשקעה ובנוסף נרוויח כסף, שיכנס לקואפרטיב למטרת פרויקטים נוספים. למודל הזה קוראים אסקו – עברות של ESCO – Energy Service COmpany . זה מודל מוכר וקיים בעולם, אך בארצנו פחות – ואנו פועלים על מנת שזה ישתנה.
על מנת להצטרף לקואופרטיב יש לרכוש מניה אחת לפחות (עם תקרה של 10 מניות לאדם) בעלות של 1000 ש”ח למניה. ערך המניה יעלה לפי הרווחים של הקואופרטיב, ובתקנון שאנו מסיימים בימים אלה ישנו פרוט של נקודות יציאה. המטרה של הקואופרטיב היא להקים מתקנים לייצור חשמל נקי ולחסוך בייצור חשמל מזהם ע”י פרויקטים של התיעלות אנרגטית. לכן, הרווחים מנוצלים לפרויקטים נוספים שמתאימים לאידיאולוגיה זו. חבר שרוצה לעזוב, יקבל את שווי המניה שלו רק בנקודת היציאה, ולא מתוכננים דיווידנדים שוטפים. מניה זו אגב אינה סחירה.
מכיון שאנו עדיין בשלבי התארגנות, הפרויקט הראשון הוא ללא חלוקת רווחים – כלומר בשלב זה אם אתם מעונינים להצטרף אנא עשו זאת אם הקואופרטיב מתאים לעקרונות שלכם. כשנוודא את מצבנו מבחינת בירוקרטיה מסוימת של אגודות שיתופיות (קואופרטיב בעברית…), בעיקר נושא התשקיף, נעבור למצב המתוכנן, בו תהיה חלוקת רווחים בנקודות יציאה שיקבעו מראש, נקודות שנתיות סביר להניח. מדובר בירייה לטווח ארוך – תשתית זה לא ענין של היום למחר. זה הרי חלק מהבעיה. הלחשוב קדימה הזה. לא מאוד ישראלי.
בהצלחה לנו!

About חנן

טיסנאי (חופשיים) שעשה הסבה תחביבית לטורבינות רוח קטנות אחרי הצבא (2001). בוגר הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון (2006), ומכון ויצמן (Msc אנרגיה סולארית וארוסולים 2010), עוסק ועסק בתחום אנרגיית הרוח (בונה טורבינות רוח מ-2001) , אנרגיה סולארית (PV ותרמית), אופניים חשמליים (עוסק בתחום מ-2005) ואנרגיות מתחדשות בכלל. נכון ל-2011 - עושה דוקטורט בטכניון, בנושא "מיקום אופטימאלי של טורבינות רוח באזור הררי".
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

5 Responses to הקואופרטיב הוקם! – 30.8.09

  1. עופר says:

    מתי המפגש הבא?

  2. חנן says:

    לא הוחלט עדיין. אנחנו ביום ראשון במרכז הקואופרציה מקימים בפועל את הקואופרטיב (ביקורקרטית) וההמשך תלוי בסגירת החוזה עם הלקוח הראשון. אחרי שזה יתחיל אני מניח שנכנס למפגשים תקופתיים קבועים ואני אחזור לנהל את הצוות הטכני ולהתרכז ברעיונות חדשים לקואופרטיב.

  3. נעמי says:

    איך היתה הפגישה אתמול?

  4. חנן says:

    חיובית. מרכז הקואופרציה הוא גוף שמקדם קואופרטיבים וממומן על ידם. אבל בוא נאמר שבשלב זה הכסף שלהם יגיע בעיקר מאגד ולא מאיתנו… הדיון היה על חלקם בתקנון, ועל התשלומים שאנחנו צריכים להעביר להם. הסכמנו שבשלב הפיילוט אנחנו לא נשלם, ואח”כ נתחיל בסכום המינימאלי של 5000 ש”ח לשנה, ונעשה דיון על התשלום לפי כמות החברים. המודל שהם רגילים לעבוד איתו על תשלום שנתי לחברות לא מתאים לנו, כי אנחנו לא קואופרטיב של עובדים, שכל משכורתם מגיעה מהקואופרטיב, אלא קואופרטיב יזמי, שכל חבר משקיע בו מעט מכספו. ולכן מודל אופיני שלהם, שעל כל חבר משלמים 500 ש”ח לשנה, כלל לא הגיוני לנו. אבל יש עם מי לדבר, ישבנו עם איציק (המנכ”ל אני חושב) ודקלה, עורכת הדין של מרכז הקואופרציה, ואלה אנשי טעם שכמובן רוצים לקדם קואופרטיבים ובזה אנחנו רואים עין בעין!

  5. שרית says:

    מה מס’ החשבון בבקשה?

Leave a Reply

Your email address will not be published.