משחקים אקראיים עם GapMinder (מלחמה וחשמל)

אני משחק עם gapMinder מדי פעם, ואחרי הביקור בדיון של הות”ל על התחנה הפחמית המתוכננת רציתי לבדוק את קצב העליה בשימוש בחשמל. כל כך פשוט להראות עוד נתונים עם gapminder, אז חיפשתי מול מה להראות את זה. הנה התוצאה. ציר שמאל הוא צריכת חשמל שנתית לנפש, וציר תחתון הוא אחוז התקציב השנתי שהולך למלחמה (תקציב הבטחון). הראתי את זה מול ארה”ב ואנגליה, והנקודות השונות הם השינוי בזמן מ-1988 עד 2005 (השנים שיש עליהם נתונים ב-gapminder). די בולט האחוז הענק שאנחנו מכניסים בתקציב למלחמה, והעובדה המעודדת שהוא ירד משמעותית ב-20 שנה האחרונות מ-15%-10% . מענין גם לראות שבארה”ב ובאנגליה ואצלנו עקבו אחרי אותו טרנד – ירידה, ואז עליה החל ב-2000. בארה”ב הסיבה די ברורה – אסון התאומים ומדיניות בוש בתגובה, ולמעשה גם אנגליה היתה מחוברת חזק לענין. בהקשר לצריכת חשמל, אנחנו די דומים לאנגליה, וארה”ב הרבה למעלה. איך זה ביחס לשאר העולם? התמונה התחתונה היא כל מדינות העולם היום. מה שמאוד בולט – הוא תקציב הבטחון שלנו. קליק על התמונות יעביר אתכם ל-GapMinder פתוח על הגרף.

בעצם, קל לראות שהמזרח התיכון במלחמה לפי הנתונים האלה. ואגב, הים רק אומן מוציאה יותר אחוז מהתקציב שלה על מלחמה, לעומת ישראל, וב-20 שנה האחרונות גם ערב הסעודית היתה גבוה יותר מאיתנו. ומבחינת צריכת חשמל – אנחנו לגמרי אירופאיים (בצד ימין למעלה הבעים של היבשות השונות, כפי שהם מוצגים בגרף. גודל העיגולים אגב הוא גודל האוכלוסיה, אז קל לראות איפה סין והודו. צורכים המון – אבל צריכה לנפש עדיין נמוכה מאוד).

About חנן

טיסנאי (חופשיים) שעשה הסבה תחביבית לטורבינות רוח קטנות אחרי הצבא (2001). בוגר הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון (2006), ומכון ויצמן (Msc אנרגיה סולארית וארוסולים 2010), עוסק ועסק בתחום אנרגיית הרוח (בונה טורבינות רוח מ-2001) , אנרגיה סולארית (PV ותרמית), אופניים חשמליים (עוסק בתחום מ-2005) ואנרגיות מתחדשות בכלל. נכון ל-2011 - עושה דוקטורט בטכניון, בנושא "מיקום אופטימאלי של טורבינות רוח באזור הררי".
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.