חדשות האופניים החשמליים/ות

כן, גם במכון התקנים קוראים לזה אופניים חשמליות. לא הערתי על זה בשום שלב, כי נראה לי שפשוט צריך לשנות במילון את אופניים מזכר לנקבה. תכלס. אז – היה דיון אתמול במכון התקנים של וועדת המומחים מטעם המכון, שכללה (אלו האנשים שהיו בדיון – לא כל חברי הוועדה) את דוד ליטבק ראש אגף תקינה במשרד התחבורה, נתן שהחליף את לימור ארגמן בריכוז וניהול הישיבה, זיו גולדשמידט ממצמן ואיגור דוסקולביץ – איש חשמל של מכון התקנים שצורף כי התקן עליו דיברו, שהוא התקן החדש לאופניים בכלל, כולל בסעיף 5 שלו התיחסות לאופניים חשמליים.

אז כשאני אומר דיון, אפשר אולי להוסיף לו את המילה מכור. למה? כי נדמה שהתוצאות היו צפויות מראש. על מה מדובר? בנוגע לאופניים (סעיפים 1-4) לא היו התנגדויות, חוץ מבקשה להמשיך ולאשר את תקן ISO הקים, כי אחרת כל האופניים המיובאים וקיימים בארץ הופכים לא תקניים (וזה רסמי לא חוקי). הדיון היה ברובו ככולו על אופניים חשמליים. האורחים, מלבד חברי הוועדה, היו כל מי ששלח התנגדויות והערות לתקן המוצע. זה אגב, דבר יפה שלעצמו. תמיד מרשים אותי לראות דיון שהציבור מעורב בו. אבל אני אשמח שלא רק יקשיבו, אלא גם יפנימו. כל האורחים (אני, אורי ספקטור, אשר – יצרן אופניים ישראלי פנסיונר, “חרש אופן” המיתולוגיים (עוד מייצרים!), רונן ניר מ-goPed ועוד אחד ששמו לא זכור לי) דיברו על אותו דבר. לפי סדר חשיבות:
1. תנו אפשרות להשתמש במצערת, ולא רק “pedelec” (כלומר מצב בו המנוע נכנס לעבודה רק כשמפדלים)
2. אמצו את התקן האמריקאי, המתאים יותר לישראל. משמעותו: העלאת ההספק מ-250 וואט. ל-350 וואט (כפי שבנורמה של מוצרים שנמכרים בארה”ב ואוסטרליה למשל) או 750 וואט כפי שמצוין בתקן האמריקאי. והעלאת המהירות מ-25 קמ”ש ל-32 קמ”ש.
מבחינתי אגב נושא המהירות פחות קריטי. גם 25 קמ”ש יהיה בסדר. אבל ההספק חיוני שגם אנשים ששוקלים יותר, או שחיים במקום עם שיפוע כמו ירושליים וחיפה יוכלו להנות מאופניים חשמליים שאשכרה מאפשרים להם להגיע לעבודה בשילוב פדלים ומנוע, בלי שהם סופרמן.
את הטענות שלנו לגבי למה מצערת היא קריטית ליצירת שוק אמיתי לאופניים חשמליים בארץ שטחנו בפני ליטבק, ראש הוועדה לנושא תקינת אופניים חשמליים (וועדה אחרת מזו – זו וועדת מומחים לאופניים) במספר מקרים. אורי ספקטור נפגש איתו 3 פעמים, אני ואביחי פעם אחת, ואני מנחד שעוד נפגשו איתו. אנשים לא יקנו אופניים חשמליים שמחייבים אותם לפדל. לא מספיק אנשים בכל מקרה. מוצר שעולה 5000 ש”ח ואני עדיין צריך לפדל?! לא ילך טוב. המצערת היא אמצעי חיוני, כי אם יש אותה אנשים יתלהבו מהרעיון ויעברו לנסיעה היום-יומית שלהם מרכב לאופניים חשמליים (ה-30% מהאוכלוסיה שעובדת במרחק שקטן מ-20 ק”מ מהעבודה). ברגע שהם יתחילו לרכב, השימוש בפדלים יכנס אט אט פנימה. הם יראו שזה מגדיל את הטווח של הסוללה, יראו שהשד אינו נורא. אבל בתור חיוב – זה יהפוך את זה משוק אמיתי, ומהקטנת זיהום באופן מרשים, למשהו איזוטרי.

אבל דוד ליטבק לא מאמין שאופניים הם כלי רכב אמיתי בכל מקרה. איך אמר? “אופניים חשמליים לא צריכים להחליף כלי רכב אמיתיים”. מה זה כלי רכב אמיתיים אתם שואלים? אוטו,אופנוע וטוסטוס. אז מה אנחנו עושים בדיון הטפשי לעזאזל?! מופז נתן לליטבק וחבריו את המנדט לקבוע תקנים לאופניים חשמליים (ושוב כל הכבוד לדודי ואביחי!) והנה ראש הוועדה לא ממש חושב שזה רלוונטי. וזה משתלב עם השמרנות הקדושה של משרד התחבורה – אימוץ התקנים האירופאיים. כלשונם. מינימום עבודה, מינימום אחריות. בהמשך, הוא קצת סתר את עצמו לטעמי: “צור תנאים – אנשים ישתמשו” אמר – לגבי אופניים. ואין נכון מזה. התנאים – שבילי אופניים. על זה אין וויכוח. אבל תנאים זה גם “מנוע עזר חשמלי”. מנוע עזר חשמלי בארץ חמה ולוהטת כמו שלנו תאפשר לאנשים להגיע לעבודה ללא הזעה! אני הרי חושב שכולנו צריכים לגור קרוב למקום העבודה, ולהגיע עם אופניים. אך זאת לא המציאות! אני משוכנע שרבים מהאוכלוסיה יהנו מהיתרון של הגעה לעבודה על אופניים חשמליים, אם יאושר תקן לאופניים חשמליים שמתאים לאקלים הישראלי. מבחינתי 25 קמ”ש יכול להשאר – רק תן מצערת ותן הספק נאות! נושא ההספק אגב מאוד משעשע כשמשווים את ההספק שמותר בחוק להספק שאדם מייצר. בעוונותי ניסיתי לשכנע את הדיקן של הפקולטה לאווירונאוטיקה להשתתף בתחרות מסוק מונע אדם. זה לא באמת אפשרי לאורך זמן, אך הפרס, המכונה – פרס סיקורסקי – ינתן למי שישהה באוויר 60 שניות ויעבור גובה של 3 מטר. וכמה הספק צריך לזה? 500 וואט. כן. אדם יכול לתת גם 500 וואט – אך בפרץ אנרגיה קצר. לאורך זמן אנחנו נותנים כ-150 וואט. לכן הגבלה ל-250 וואט היא מצחיקה, כי העובדה שאני יכול לתת כפול מזה, אפילו אם זה ל-20 שניות, מספיקה בשביל להבין שלתת לי מנוע שיודע לייצר כזה הספק לא משנה את תכונות הרכיבה של האופניים!

מה שהכי הרתיע אותי, הוא שדוד ונתן חזרו על העובדה שאנחנו מאמצים את התקן האירופאי (הרבה הגיון יש בזה, גם לדעתי אגב) אך עושים בו שינויים שיתאימו לישראל. אבל כל פעם שחזרנו על השינוי היחידי שמתאים לחק בארץ (כי מסתבר ש-25 קמ”ש ו-250 וואט הם חסם תחתון להגדרה של כלי רכב דו גלגלי כמנועי, ואז הוא חיב ביטוח וכדומה – ראו EC 200224) שהוא הוספת האפשרות של מצערת לתקן האירופאי, חזר דוד על המנטרה “זה יעכב את התקינה, ויחיב הקמת וועדת מומחים נוספת שתשקול את ההשלכות של זה”! מה לעזאזל?!! השלכות של הוספת חוט עם פוטנציומטר??? מה הוא רציני? כן. מאוד מאוד רציני. לבסוף, נתן, שריכז את הדיון, הציע להצבעה 3 הצעות (אנחנו רק הבטנו בתמהון):
1. לאשר את התקינה האירופאית כלשונה (עם תיקונים ל-4 הסעיפים הראשונים שעוסקים באופניים, והוסכמו על כולם) – עבר.
2. להמשיך לבדוק את האפשרות לשנות את התקינה האירופאית ולהוסיף לה את האפשרות למצערת (דוד ונתן הצביעו בעד. כל הכבוד דוד!) – עבר.
3. לבדוק את התקינה האמריקאית.
לגבי הסעיף השלישי – אפשר שיהיו יותר מתקן אחד למוצר או תחום כלשהו.

טוב – מה הזמנים רבותי? מתי זה יקרה? במהרה בימינו אנו.

אני הבאתי זוג אופניים חשמלי לדיון, שיהיה. בסוף הדיון הצעתי סיבוב. איגור, חבר הוועדה – שהובא כיועץ לנושא החשמלי, קפץ על ההצעה. הוא לא נסע אף פעם על אופניים חשמליים (!). אז נתתי לו סיבוב למטה. הוא הגיב בערך כמו שהגיב דוד ליטבק כשנתתי לו סיבוב לפני חודש. זה מהיר, זריז, עם כוח. והוא לא עבר את ה-25 קמ”ש, ונסע במעגלים על המדרכה. מה?! והוא רוכב על אופניים. טוב, גם במסות קריטיות כשנתתי את האופניים לניסיון, בדרך כלל לנשים, קיבלתי תגובות דומות לעיתים. אני מניח שצריך להתרגל לשקט הזה. אם זה היה עושה רעש של מנוע של מכסחת דשא, אני חושב שהם היו מתפים ליותר, ומופתעים – אבל בכיוון ההפוך!

ומשהו לא קשור – מאז שהתקנתי את המתרגם של עופר וולד פנה אלי בחור הולנדי, שגר בקטאר, ורוצה לעשות טיול אופניים חשמלי סולארי מקטאר ל-cape town בדרום-דרום אפריקה. תהיתי איך הגיע אלי – וראו זה פלא! גם כשמחפשים באנגלית (קישור ששי מלמעלה) – מגיעים לפוסטים שלי מתורגמים מעברתי לאנגלית. התרגום הוא מילה במילה, מה שתמיד מבדר (תקראו, זה משעשע. הוא שאל אותי למשל מה גרם לי לשנות את עורי לירוק. הרי שם האתר הוא hanan went green… קשה להסביר על שיר של רעש, זה לא עובר תרגום מסתבר). אז תודה עופר!

About חנן

טיסנאי (חופשיים) שעשה הסבה תחביבית לטורבינות רוח קטנות אחרי הצבא (2001). בוגר הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון (2006), ומכון ויצמן (Msc אנרגיה סולארית וארוסולים 2010), עוסק ועסק בתחום אנרגיית הרוח (בונה טורבינות רוח מ-2001) , אנרגיה סולארית (PV ותרמית), אופניים חשמליים (עוסק בתחום מ-2005) ואנרגיות מתחדשות בכלל. נכון ל-2011 - עושה דוקטורט בטכניון, בנושא "מיקום אופטימאלי של טורבינות רוח באזור הררי".
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to חדשות האופניים החשמליים/ות

  1. עופר says:

    שלום חנן,

    קודם כל, כל הכבוד על ההשקעה שלך, ההליכה לדיונים וההשתתפות היא תרומה משמעותית לכולנו, אז ישר כוח!

    תודה על המחמאות, ובאמת, איך אתה היית מתרגם את שם האתר? (מה גם שאתה יכול לשנות את התרגום בקלות) אני עשיתי מספר תיקונים קלים בעמוד האודות, אבל האתר שלך קשה לתרגום באופן יחסי.

    בהצלחה

  2. יבגני says:

    אני שמח לשמוע על המאמצים שאתה חנן עושה למענינו כדי שאולי סוף סוף יהיו אופניים חשמליות בארץ זבת, חלב ודבש…
    הם באמת חסרים לכולנו גם למי שרוכב באופניים לא חשמלים כמוני (כל יום 10 ק”מ ולפעמים גם יותר), גם למי שרוצה לרכב על אופניים חשמלים, וגם למי שמשתמש באופנועים/ רכבים כי כמובן זה יוריד את העומס מהכבישים במיוחד העירוניים כי אין צורך ממשי להשתמש ברכבים בעיר כאשר יש אופניים חשמליים.
    גם יקטין את הזיהום גם את התאונות וכמובן עוד ועוד.

    אז תודה רבה לך ואני מאחל שבקרוב מאוד נוכל להיות חלק ממדינות נאורות שיש להם אופנים חשמליות והם יהוו אלטרנאטיבה לרכב בתנוע עירונית וגם בין עירונית.

  3. תראו איך בישראל אנשים מושכים לכיוון שלהם…
    מצערת כן או לא…השוק כבר מוצף בכלים לא חוקיים …( תפתחו את האינטרנט )…אופניים חשמליות קורקינטים ממונעים…והבלאגן חוגג…
    כבר מת אדם ב תל אביב …אבל את המחוקקים זה לא מעניין כנראה..
    עד אז..אני נוסע בקלנועית החוקית שלי ” יולי בריאטריק”..
    ביי

  4. עובד says:

    שלום שאלה קטנה, איך זה שכיום ידועה כבר הדרך (הפשוטה מאוד יש לציין) לייצר אנרגיה בלתי תלויה – תחפשו עוד קצת ותראו, ועדיין לא משתמשים בה? הייתי שמח לשמוע הסבר לזה … זה באמת מוזר לא?

Leave a Reply

Your email address will not be published.