האם אופניים חשמליים זה כלי תחבורה ירוק??

בעקבות שרשור ארוך בפורום תפוז שהתחיל בעקבות הודעה שספרה על העצומה להפוך את האופניים החשמליים לחוקיים, ויצרה דיון ארוך בנושא, החלטתי לכתוב פוסט שעונה בצורה ממצה ככל יכולתי על השאלה “האם אופניים חשמליים הם כלי תחבורה ירוק?” . כתבתי על כך כמה דברים בבלוג הזה כבר, אבל אני אתמצת אותם כאן:

  1. כידוע, הכי ירוק זה לגור במערה ליד נחל זורם ולאכול חרובים (מאוד טעים!).
  2. לעניננו – אופניים חשמליים נמצאים, מבחינת זיהום, איפשהוא בין אופניים לבין טוסטוס ממונע בנזין (או טוסטוס חשמלי – אציין גם את זה בהמשך). למעשה, זה תלוי בתזונה של הרוכב. על כך בהמשך.
  3. הבדיקה שאני עושה פה בהמשך היא אך ורק השוואת צריכת  האנרגיה. אופניים זה כלי תחבורה מדהים, שעוזר לרוכב לשמור על כושר, ייצורו פשוט, וחשיבותו לא תסולא מפז, והשוואה של אנרגיה היא ענייה במקרה הטוב. אך זה כל מה שאני מסוגל לעשות. . אני רוצה לומר – אופניים חשמליים, הם שותף שווה לאופניים.
    המאמר העיקרי בו אני משתמש (נכתב ע”י פרופסור מכובד לפיסיקה).
  4. מכיוון שאופניים חשמליים הם כלי תחבורה ש:
    1. שוקל כמו אופניים רגילים.
      מעט נתונים – משקל המערכת החשמלית, שמרכיבים על אופניים רגילים על מנת להפכם לחשמליים, או לחלופין קונים זוג שכבר תוכנן כזוג אופניים חשמליים מכתחילה, הוא:
      מצבר – 4-8 ק”ג
      מנוע – 4-8 ק”ג
      בקר, מצערת – גרמים, נאמר 1 ק”ג סכ”ה.
      סכ”ה – 9-17 ק”ג.
      משקל אופניים ממוצעות – 12 ק”ג.
      משקל רוכב – 60-100 ק”ג.
      סכ”ה משקל אופניים רגילים – 72-112 ק”ג.
      סכ”ה משקל אופניים חשמליים – 79 – 129 ק”ג.
      בברור, התחומים חופפים, ההפרש לא משמעותי מבחינת נזק בפגיעה (בטיחות).
    1. מהיר כמו אופניים רגילים.
      מהירות מקסימאלית של אופניים חשמליים – 20-32 קמ”ש.
      מהירות מקסימאלית של אופניים רגילים – 44 קמ”ש (טוב, זה אני במישור, אם המד מהירות היה מכויל…)
      שוב, התחומים חופפים, ההפרש לא משמעותי מבחינת נזק בפגיעה (בטיחות)
  5. אז ברור שהם יכולים וצריכים להשתתף בנסיעה על שבילי האופניים, כי זה מה שהם – פרקטית, מדובר באופניים שהמנוע החשמלי יושב , בדרך כלל, בציר הגלגל הקדמי או האחורי, הפדלים עוד שם, וזוהי מערכת המיועדת לעזור לרוכב בעליות או נסיעות ארוכות. ישנם גם כמובן סקוטרים וכו’, אני אתרכז פה באופניים חשמליים (pedal assist electric bycicle)
  6. כלומר, כל היתרונות התחבורתיים של אופניים נמצאים באופניים חשמליים. לא תורם לפקקים, אין בעיות חניה.
  7. אז נעבור למנה העיקרית
  8. אנרגיה.
  9. זו מילה מאוד גדולה, למרות שהיא מורכבת רק מ-6 אותיות, לכן הקדשתי לה פיסקה לבד.
  10. כמה אנרגיה צורכים אופניים חשמליים לק”מ נסיעה, לעומת כלי התחבורה האחרים?
    זו השאלה הראשונה שאענה עליה, אח”כ, אם ישאר לי אנרגיה, אנסה להקדיש משפט או שניים לעלות האנרגטית שבייצור המצברים, הטמנתם או מיחזורם וכדומה.


    שימו לב – יותר גבוה זה יותר נקי בגרף הזה! והקו השחור הוא השונות, כלומר חוסר הוודאות המוערכת של הגובה של הבר.

  11. כבר קיבלתי פוסט מבולבל – אז שימו לב – ככל שהערך גבוה יותר בגרף הזה – כך כלי הרכב יותר נציל, כלומר עושה יותר ק”מ לליטר שווה ערך בנזין (יחידת אנרגיה מוכרת שנח להשוות בה) . כלומר מישהו צמחוני על אופניים זה הכי ירוק שיש לצורך הענין בהשוואה הזאת.
  12. בשביל להסתכל על המקורות השונים, והחישובים (הפשוטים – אשמח שתבדקו אותי) תצתרכו להסתכל ב(אקסל ה)זה –תגידי – אופניים חשמליים , זה ירוק זה?
  13. אז כן. זה ירוק.
  14. לפחות גוון אחד של ירוק – ירוק אנרגטית. ואם אנחנו כבר בענין, שימו לב שחילקתי את האופניים לשני סוגים – אופניים בשרניים, ואופניים צמחוניים. מאוד פשוט – הפקת האנרגיה שאנו צורכים, גם לה יש מחיר. ועוד איזה מחיר… לא פה המקום להרחיב (בידקו ספרים של Michael Pollan למשל) אבל הייתי קודם עובר לתזונה צמחית לפני שאני עובר לאופניים חשמליים אם השיקול העיקרי שלי היה לחסוך בזיהום אוויר וגזי חממה. חד וחלק.
  15. הגוונים הנוספים – מרובים הם. המצברים – מה עם המצברים… כן, זה אינו נושא פשוט. עדיף ליתיום איון על עופרת חומצה למשל. יותר טעינות ויותר נצילות הטענה. מצברים הם עקב האכילס האנרגטית והסביבתית של תחבורה חשמלית. אבל אל תתבלבלו – אנו לא באים להחליף אופניים. אנו באים להחליף שריפה של בנזין. והמחיר של הכרייה, השינוע, מיכליות, משאיות וכדומה – יהיה באותו היקף אם רכבים חשמליים יהיו באותה כמות כמו רכבים עם מנועי בעירה פנימית.
  16. הפתרון הוא כמובן שילוב של תחבורה קלה, תחבורה ציבורית , ועוד משהו קטן.
  17. לגור קרוב למקום העבודה/לימוד.
  18. לגבי ניסיון עם שימוש בקנה מידה גדול של אופניים חשמלים – אצל ידידינו הסינים. יש יתרונות, ויש חסרונות. בגדול – הזיהום עובר משריפת בנזין – דו תחמוצת החנקן, דו תחמוצת הפחמן, חד תחמוצת הפחמן, חד תחמוצת החנקן, ושאר trace gasses, לזיהום עופרת – חלקגדול בתהליך הייצור (וזה ברובו, לפי המחבר, בגלל אי עקיפת תקנות ייצור ירוקות בסין).
    לסיכום – במילים של המחבר :

    electric bikes provide some of the highest mobility and access to an urban area with some of the lowest negative impacts to the transportation system or the environment.

  19. קישורים נוספים שלא הספקתי להכניס באופן מסודר:
    מאמר על צריכה אמיתית של אופניים (בשר, בשר)
    Myth: Public transport doesn’t really save energy
  20. בסיס נתונים מרשים לגבי נצילות well to wheel של כלי תחבורה מהציבורי לפרטי
    light rail now
  21. private transportation vs mass transit – the environmental aspect

About חנן

טיסנאי (חופשיים) שעשה הסבה תחביבית לטורבינות רוח קטנות אחרי הצבא (2001). בוגר הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון (2006), ומכון ויצמן (Msc אנרגיה סולארית וארוסולים 2010), עוסק ועסק בתחום אנרגיית הרוח (בונה טורבינות רוח מ-2001) , אנרגיה סולארית (PV ותרמית), אופניים חשמליים (עוסק בתחום מ-2005) ואנרגיות מתחדשות בכלל. נכון ל-2011 - עושה דוקטורט בטכניון, בנושא "מיקום אופטימאלי של טורבינות רוח באזור הררי".
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to האם אופניים חשמליים זה כלי תחבורה ירוק??

  1. געש says:

    LOL!
    אז יוצא שצמחונים כמוני הם למעשה האנשים הכי פוגעים בסביבה אם אנחנו נוסעים באופניים? בין הרעיונות הכי תמוהים ששמעתי.

  2. חנן says:

    בלבלת קלות.
    אוכלי בשר שרוכבים על אופניים יכולים לזהם יותר מצמחוניים שרוכבים על אופניים חשמליים.
    תכנס לקישור של הכתבה הראשונה. יש מחיר סביבתי לתעשיית הבשר – והוא מאוד יקר אנרגטית.
    אבל המספרים הם מוערכים וכמובן אינם מדויקים. אלו סדרי גודל. אך כמו שאתה רואה, סדרי הגודל האלה מראים שאופניים חשמליים ואופניים רגילים, המונעים ע”י אוכל בשר – יכולים לזהם אותו דבר.
    מה שלא מוכר מספיק.
    אבל כפי שאמרתי, ההשוואה היא למזהם העיקרי – וזה רכב פרטי. וביחס אליו אתה יכול לראות בברור. אופניים הם כלי מעולה, לא משנה מה אתה אוכל.

  3. יונתן says:

    אחלה אתר יש לך, מלא אינפורמציה, לפעמים קצת לא מסודרת, אבל נפלא באופן כללי!

Leave a Reply

Your email address will not be published.